Születésének 329. évfordulója alkalmából kiállítást rendeznek a német zeneszerző szülővárosában, Eisenachban. A tárlat Johann Sebastian Bach matematika iránti játékos érdeklődését mutatja be.
A legendás zeneszerző idei születési évfordulója az átlagember számára semmiben nem különbözik a tavalyitól vagy tavalyelőttitől. A Bach kutatók számára azonban 2014. március 21. kiemelkedő jelentőséggel bír. A tanulmányok szerint ugyanis a barokk zene kiemelkedő alakja a 14-es szám megszállottja volt. A vezetékneve betűinek (ABC-ben betöltött sorszámának) összege ezt a szerencseszámot adja ki (B+A+C+H = 2+1+3+8 = 14), a születési évforduló (3+2+9) is a 14-et eredményezi, ráadásul 2014-et írunk.1685-ös születése alkalmából (amit a Gergely és a Juliánus naptár eltérései miatt bizonyos helyeken március 21-re, máshol 31-re tesznek) az eisenachi Bach múzeumban a zeneszerző számrejtvények iránti rajongását állítják középpontba. Március 21. és november 9. közt a 14-es számhoz kötődő tárgyakat állítanak ki a múzeumban a Bach és a számok című kiállításon. A látogatók megtekinthetik egy 1746-os portréját, amelyen a zeneszerző 14 gombos kabátot visel, valamint jegyzetekkel ellátott partitúráját, amely 14 kánont tartalmaz.
„Bár érdekelték a számrejtvények is, mindig a zene állt az első helyen Bachnál, a számok csak másodlagos szerepet töltöttek be" – mondta el Jörg Hansen, a kiállítás kurátora, aki erősen szkeptikus a vadabb elméletekkel kapcsolatban. Egy teória szerint például Bach matematikailag kiszámította saját halálának dátumát.
A '90-es évek végén egy kutató cáfolta a 14-es szám jelentőségét. Kifejlesztett egy számítógépes programot, amivel bebizonyította, hogy bármelyik számot megtalálhatjuk visszatérő elemként Bach munkáiban, ha elkezdjük keresni. A 13-as szám is ugyanolyan gyakran tűnt fel, mint a 14-es.
Nem csak az eisenachi Bach Ház kurátorait kezdték el újra érdekelni a zeneszerző számrejtvényei. Lars von Trier új filmje (A nimfomániás) egy párbeszédében is szóba kerülnek a Fibonacci számok és Bach polifónia elmélete.
Forrás: The Guardian