Csikós Attila író, dramaturg három egyfelvonásosa és egy monodrámája a Kortárs Kiadónál a könyvhétre jelent meg. A Díszítők című kötet kapcsán beszélgettünk.
Csikós Attila íróként és dramaturgként aktívan részt vesz az irodalmi és színházi életben egyaránt. Műveit számos folyóirat és irodalmi portál (Litera, Kulter, ÚjNautilus, ÉS, Opus, Hitel, Hévíz, Nyugat, Kalligram) közli, alapító tagja a kortárs drámákat bemutató Szimpla Társulatnak, győri, székesfehérvári, debreceni színházakban dramaturgként dolgozott. Két összeillő ember című darabját 2012-ben Székesfehérvárott mutatták be. Drámaíróként a realizmust és az abszurdot egyaránt játszi könnyedséggel kezeli, történetei a néző és a valós élethelyzetek, problémák húsbavágó találkoztatásai.Melyik írói korszakodat ölelik fel a kötetbe került drámák?
A legelső a Díszítők volt 2004-ben, amit aztán éveken át újra és újra átírtam. Nagyjából nyolc vagy kilenc darabból válogattuk ki a kötet anyagát, ebből a legfrissebb az Androgün levél, ami inkább verses monodráma. Ez a legfiatalabb, 2013-ban született.
Milyen szerkesztői szempontok alapján állítottátok össze a kötetet?
A legfőbb szerkesztési szempont az volt, hogy a bekerülő művek egyfelvonásosak legyenek. Zalán Tibor javasolt a Kortárs Kiadónak, és a szerkesztést Horváth Bence, a kiadó igazgatója végezte. Így kapott helyet a kötetben négy történet: zenészek szerelmi háromszögének, egy nemzedékről nemzedékre továbbörökített családi feszültségnek, egy raktárban bent rekedt díszítő brigádnak és egy lírai vívódásnak, mai, gyötrő önvallomásnak a története.
Milyen témák foglalkoztatnak általában?
Kismillió darabötletem van. Felírom őket, aztán általában elfelejtem. S ez így van jól. Ami engem nem ráz meg, nem mozdít az írás felé, az a nézőt se vinné sehova, vagy én nem tudnám jól megírni. Nekem fontos, hogy személyes legyen a téma, nem feltétlenül átélt, de olyan, amihez erős empátiával vagy szenvedéllyel nyúlhatok. Az biztos, hogy szeretem a szimbolikus témákat, ahol a cselekmény, a helyzetek az élet más rétegeit is alkalmasak megmutatni. A Díszítők című egyfelvonásos például legalább annyira szól a színházi műszakról, mint amennyire rólam, az én helyzetemről, vagy a társadalom állapotáról és bezártságáról.
Milyen történeteket mesélsz el?
Remélem, drámaiakat. Az a feladat, hogy működjön a darab a színpadon. A történet, de akár a jól megformált szöveg sem jelenti azt, hogy konfliktusok, drámai szituációk sorozatát látod magad előtt. Nyilván itt jön be a képbe, hogy valaki elsősorban írói vagy elsősorban színházi aggyal gondolkodik-e? A színész, a rendező, és végső soron a néző is helyzetekre vár és azt, hogy azok honnan jönnek, s számukra mit hoznak magukkal. Fontos, hogy a „nem történés” is lehet drámai.
Mióta írsz, és mi a helyzet a dramaturgiával?
Mire vagy büszke saját dramaturg munkáid közül?
Amit én nagyon szerettem, a Sógornők volt, az előadás gondolkodásmenetének kialakítása miatt, Szűcs Gábor telitalálatos rendezésében, Győrben. Aztán Zubornyák Zolival és Hegedűs Miklóssal az Illumináció, ami a Teljes napfogyatkozás valóban teljes átírásával született, és a Mertz Házban ment Tricepszéknél (Lantos László, színházi és filmrendező, performer, művészeti író és kulturális szervező – a szerk.), de még sokáig sorolhatnám…
Lesz könyvbemutató?
Majd csak ősszel, a színházi évadhoz igazítva és a Díszítők című drámám felolvasó-színházi előadása köré fog épülni a program. Ma lesz egy beszélgetés a Vörösmarty téren Mikó Csabával és velem, Pál Dániel Levente vezeti, a prae.hu szervezte a programot. Utána dedikálunk, mint a szél!
Béla Bá: (gúnyosan) Ezeknek nem fontos az anyád. Ezeknek semmi sem fontos. Törődnek is ők a te álmaiddal. A zár! Az bezzeg izgatja őket, meg a színpad, a zsinór. De hogy a te anyáddal mi van a hegyekben, arra magasról tojik mindegyikük. Brókerek ezek, technokraták! (Díszítők)