Június 22-én a Gluck-opera Richard Strauss által készített átiratának magyarországi bemutatójával ér véget az operaház idei premiereinek sora.
Alföldi Róbert szavai szerint, bár rövid idő állt rendelkezésre és a mű igen bonyolult, a felkészülés mégis békésen telt és nagy élményt adott, egy húron pendültek az alkotótársakkal. "Igazi színház jött létre" - mondta az operáról.
Úgy vélekedett, az Iphigénia Tauriszban az emberi viszonyok ábrázolásában mélyebbre ás, mint a legtöbb opera, egy sor bonyolult pszichológiájú jelenet van két vagy három szereplő között, amivel színházilag, rendezőileg sokat lehet kezdeni, az énekeseknek azonban még nehezebbé teszi a dolgát. A rendező emellett méltatta Vashegyi György karmester tudását is.
Vashegyi György szerint Strauss tiszteletben tartotta Gluck eredetijét, sokkal kevésbé nyúlt bele, mint Wagner a zeneszerző Iphigénia Auliszban című rokon operájának átírásakor. Strauss persze mégiscsak Wagner hatása alatt állt, és egy wagneri stílusú német szöveget illesztett a zenéhez - magyarázta. A karmester szerint Gluck darabjait azért játsszák ritkán, mert a szólamok kiéneklése nagy kihívást jelent az énekeseknek.
Az opera Menczel Róbert díszleteivel és Nagy Fruzsina jelmezeivel kerül színre Wierdl Eszter (Iphigénia), Gál Gabi (Diána), Megyesi Zoltán (Püladész), Haja Zsolt (Oresztész) és Szegedi Csaba (Thoász) főszereplésével. Az Iphigénia Tauriszban a június 22-i bemutató után 25-én és 27-én, majd októberben több alkalommal lesz újra látható az operaházban.
Forrás: Hirado.hu