A portugál Alexandre Farto munkássága szó szerint „magas művészet”. Darukról és állványokról vési és kalapálja alkotásait az épületek falába. A lisszaboni villamossági múzeumban nyílt kiállítása.
A VHILS művésznéven alkotó Farto a 2000-es évek elején illegális graffitiművészként kezdte pályafutását, de hamar rájött, högy túl kell ezen lépnie.
- A graffiti révén hozzászoktam az utcai alkotáshoz, a közterekből merítek ihletet. Azt hiszem, hogy a “háttér”, amely az iskolám volt, rengeteget adott nekem. Ez tanított meg arra, hogy a művészeti alkotásra ne mint menekülő útvonalként tekintsek, hanem követendő útként.
VHILS különböző felületeket és technikákat használ, például fát, parafafdugót, polisztirol habot. Művei jelpésen tükrözik a magyvárosi életérzést. Mint mondja, szétszed és rombol, hogy építsen. A Szétdarabolás című kiállítás az eddigi legnagyobb szabású vállalkozása egy állami intézményben.
Olyan anyagokat használ amelyeket mások már nem, még régi metrókocsikat is.
- A kiállítás alapgondolata az, hogy bemutassam, miként hat egy város a benne élőkre. Főként az egyformaságra utalok, amely jellemző ezekre az orzganizmusokra, arra, hogy az uniformizáció hogyan érinti a társadalmat. Azt szeretném ábrázolni, hogy mit nyertünk és mit vesztettünk miközben az úgynevezett közjót akarjuk szolgálni.
2012-ben VHILS azt használta inspirációs forrásként, hogy Rio de Janeiróban lerombolták egy szegénynegyed épületeit a futball-világbajnokságra készülve. Néhány olyan helybeli portréját készítette el, akiknek el kellett költözniük.
A portugál művész arcképei a régi és az új kontrasztját jelenítik meg. Láthatóvá teszi ezen épületek belső arculatát. VHILS megpróblálja új vonásokkal felruházni a városokat, ihletének állandó forrásait.
Vhils - Deconstruction from Arrested Motion on Vimeo.
Forrás: Euronews