Két fantasztikus énekesnő a rivális skót és angol királynő szerepében Londonban. Donizetti Stuart Máriáját a Covent Gardenben és a National Portrait Gallery-ben állították színpadra Joyce DiDonato és Carmen Giannattasio főszereplésével.
A darabban hangzanak el a legdurvább szavak, amelyeket valaha is operában énekeltek. Donizetti Stuart Máriájában szerelmi és hatalmi riválisát, saját unokatestvérét, Erzsébetet, Anglia királynőjét nevezi Bloeyn-fattyúnak, hitvány, trónra nem méltó ribancnak a címszereplő skót királynő.
A két szörnyű vetélytársat az operaszínpadok két igazi sztárja, a mezzoszoprán Joyce DiDonato és a szoprán Carmen Giannattasio alakítja.
„Az összecsapás minden egyes alkalommal meg tud lepni engem. Semmi ehhez fogható nincs egyetlen operában sem" – mondta Joyce DiDonato az euronews-nak a bemutató után.
Az amerikai énekesnő szívesen visszamenne az időben, hogy lássa, ahogyan Donizetti azt mondja erről a jelenetről, hogy „ó, ez de jó lett”.
„Akkoriban elég kockázatos lehetett bemutatni ezt, és olyan szavakat használni a színpadon, hogy hitvány fattyú" – tette hozzá.
Donizetti elsősorban a katolikus olaszoknak írta a darabjait a XIX. század első felében. Úgyhogy tudta, hogy Máriát tisztelnie kell egy kicsit.
„Ez a két iszonyatosan befolyásos, törékeny, ugyanakkor erős nő tökéletesen kiáll a saját igazáért. Máriának ez a katolicizmus igazsága, annak igazsága, hogy Erzsébet nem a trón jogos örököse, a méltóság és saját női mivolta igazsága" – fogalmazott a világhírű mezzoszoprán.
Azt Carmen Giannattasio is elismeri, hogy a darab nyilvánvalóan Mária nézőpontjából, a katolikus nézőpontból mutatja be a történetet. Mária válik hőssé, ő lesz az, aki az életét áldozza a politika oltárán.
„De azért ne felejtsük el, hogy ő sem volt – távolról sem – egy angyal. Jópár szerető, jónéhány gyilkosság. Mindent bevetett" – mondta az olasz szoprán. „És ami mindennél jobban frusztrálta Erzsébetet, hogy bár a hatalma óriási volt, hiszen ő volt az angol királynő, mindene megvolt, nem kaphatta meg pont annak a férfinak a szerelmét, akire egyedül vágyott. Ez magyarázza a csábító jelenetet, amit egyébként nyugodtan nevezhetnénk nemierőszak-kísérleti jelenetnek is" – jelentette ki Carmen Giannattasio.
A darabban az olasz énekesnő úgy érezte magát, mint egy színésznő. „Ne feledjük, hogy amikor Monteverdi feltalálta az operát, úgy határozta meg, hogy színjátszás éneklés közben. Szóval először színjátszás, és csak aztán éneklés" – magyarázta.
Joyce DiDonatonak talán ez a szerep jelentette eddig a legnagyobb kihívást életében, éneklés szempontjából, drámaiságában és emocionálisan is. Azt mondta, hogy mindenét bele kellett adnia ebbe a szerepbe, hogy úgy keltse életre Erzsébetet, ahogyan azt ő akarta.
A Stuart Máriával kezdődött a Suona Italiano, a legnagyobb londoni olasz zenei fesztivál a Royal Opera House Covent Gardenben. Klasszikus, jazz és folkzenei darabok mennek az angol fővárosban, egészen decemberig. A fesztivál egybeesik az olasz uniós elnökség fél évével.
Forrás: Euronews