Mit volt a legendás első repülés titka? Miért zuhant le a fiú, és élte túl az apa? Az Artusban most rekonstruálják Daidalosz és Ikarosz fantasztikus utazását.
Az előadás kivételes az Artus történetében, hiszen kizárólag zenészek adják elő. Azonban ami végül megszületett, nemcsak magas színvonalú zene, hanem akció, kép, mozdulat, jelenlét, olyan koncert-színház, ahol valódi “ensemble” együttműködés és szabad alkotói felfogás egyesült. Debreczeni Márton rendezésében, szellemi vezetésével nem csak egy újabb bemutató született, hanem egy újabb műfaj-független zenei Artus formáció, az Artus Szabadzenei Műhely. Öt nagyszerű független zenész dolgozott együtt elvonultan a Zsámbéki Színházi Bázison, majd az Artus Kortárs Művészeti Stúdióban, hogy az “Ikarosz mítoszt” önmagukban mélyen megforgatva, jelen idejűvé és személyessé téve, öntörvényű útjukat bejárva egy rendkívüli művet hozzanak létre.
“Megnéztük, kinek mik a legfontosabb pillanatok, képek a történetből, mi az, amire hitelesen tudunk reagálni. Szinte mindenkinél az apatörténetek jöttek elő, még címjavaslatként is (Ikarosz generáció). A vízbe érkezés pillanatát próbáltuk meg háromdimenziós modellként körbeforgatni és megnézni a fiú, az apa, a paraszt, a halak vagy egy műhold szemszögéből. A versből, a mítoszból, improvizációkból, beszélgetésekből szőttünk egy organikus belső partitúrát, egy „nyitott szárnyú emelkedő zuhanást” és megpróbáltuk ismételhetővé tenni.” – mondta el a darabról a rendező.
Az első gondolatokhoz inspirációt adó költemény részlete:
“hogyha valamit tudok,
hát ezt tudom, e forró folyosót,
e nyílegyenes labirintust, melyben
mind tömöttebb és mind tömöttebb
és egyre szabadabb a tény, hogy röpülünk.”
/Pilinszky János/
„A koncepció szerint egy olyan műhelyben vagyunk - ide hívjuk meg a hallgatókat, nézőket is -, ahol a két férfi, apa és fia röpülésének fekete dobozát kinyitva, minden mozzanatból hang, ritmus, zene lesz. Az akciók, vizuális elemek csak akkor működnek, ha zenei funkcióban vannak, ami azt jelenti, hogy a zenei folyamatot támasztják, nem rendelődnek egymás alá vagy fölé, a partitúra részévé tudnak válni, tehát az akciók is zenéből születnek, vagy zenévé válnak.” – tette hozzá Debreczeni Márton.
Alkotó-előadóként részt vesz a produkcióban Kiss Krisztián, LoBuglio Vincenzo, Makkai Dániel, Mózes Zoltán és Porteleki Áron, akik mindannyian komoly zenei tapasztalattal rendelkeznek. Közreműködik még Bodóczky Antal, Kocsis Gábor és Körmendy Pál, mint alkotó munkatárs.
A bemutató időpontja: szeptember 10. 20:00
A premier után további három előadást tartanak szeptember 11-én, 12-én és 13-án, este nyolc órakor.
A helyszín: Artus Stúdió - 1116 Budapest, Sztregova utca 7. ( a Fonó Budai Zeneház melletti gyárépület)
Jegyfoglalás: info@artus.hu