J. M. W. Turner késői munkáiból nyílt szerdán kiállítás a londoni Tate Britain múzeumban. A modern művészet úttörőjének tekintett festő utolsó éveinek művészetét először dolgozza fel ilyen teljes tárlat.
Dawid Brown és Sam Smiles, a kiállítás kurátorai arra törekedtek, hogy teljesebbé tegyék azt a leegyszerűsített képet, amely sokakban Turnerről él. A rendszerint az impresszionizmus előfutárjának és absztrakt művésznek elkönyvelt Turner klasszikus kompozíciókat is festett - hívták fel a figyelmet a kurátorok, akik és azt is hangoztatták, hogy a művész kortárs témáinak ábrázolásakor a klasszikus tájképek is előtűnnek. Késői munkáin is radikális változások figyelhetők meg.
A kiállítás képeiből a mester meghökkentően virágzó korszaka bontakozik ki: számos nagyszerű festménye származik ebből az időszakból, de akad a művek között vitatott és saját korában igazságtalanul félreértett festménye is.
A kiállítás kiemelkedő darabjai közé tartozik az Ancient Rome; Agrippina Landing with the Ashes of Germanicus és a Modern Rome - Campo Vaccino című festmény. Ezeket a képeket 1839-es bemutatásuk óta rendkívül ritkán lehetett ismét együtt látni - emlékeztetett a Tate Britain honlapja.
Nagyszerű akvarelljei közül az 1840-ból származó Heidelberg: Sunset, valamint az 1837-es Bamburgh Castle című művét is megtekinthetik a látogatók. A Bamburgh Castle című vízfestmény a harmincas években készült, de miután 1889-ben a Királyi Akadémián kiállították, 125 évig nem látta többé a közönség. A kiállítás kurátorai amerikai tulajdonosától kölcsönözték a tárlathoz.
A tárlatra Turner nagyobb sorozatait is összegyűjtötték, egy csoport szokatlan alakú festménye innovatív technikáját állítja reflektorfénybe.
A londoni kiállítás januárban Amerikába költözik. Az anyagnak azonban csupán a fele szerepel a tengerentúli bemutatókon: februártól májusig a Los Angeles-i J. Paul Getty Múzeumban, majd júniustól szeptemberig a San Franciscói De Young Múzeumban.
Forrás: MTI