Svájci és magyar művészek: Peter Aerschmann, Faa Balázs, Kútvölgyi-Szabó Áron, Szabó Eszter és Waliczky Tamás munkáiból válogat a budapesti Chimera-Project Galéria péntektől látható kiállítása.
A kiállítás része a Chimera-Project tavasszal megkezdett InterArt programjának, amelynek célja, hogy nemzetközi bilaterális cserekapcsolatokat építsen, ezúttal Svájccal. Ennek keretében a tárlaton és az őszi Crosstalk videóművészeti fesztiválon a Chimera-Project válogatásában mutatkozik be Peter Aerschmann, Koós Gábor pedig a berni PROGR rezidens művészeként alkot Svájcban - közölte a Klauzál téri galéria.Tájékoztatásuk szerint a kiállítás címe arra utal, hogy a szabadesésben valójában semmi szabadság nincs, az egy szemmel nem látható vonzóerő működése. A munkák a láthatatlan hatások kutatására érzékenyítenek, felmutatnak különböző rejtett erőket, és éppen ebben a leleplező aktusban rejlik konstruktív, mozgósító erejük - áll a kiállítás ajánlójában.
Peter Aerschmann videómunkáiban a globális rendszerek működését és az átlagemberek életének etűdjeit komponálja összjátékká. A videók alapjául egy gigantikus képarchívum szolgál, mely Aerschmann saját, a világ minden tájáról származó fotó-és videófelvételeinek gyűjteménye. A rögzített egyszerű akciókat kiragadja eredeti környezetükből, és egy stúdiószerű absztrakt színpadra helyezi azokat.
A Hongkongban élő Waliczky Tamás Wheels (Kerekek) című munkájában absztrakt kerekek írják a humán interakciók dramaturgiáját. Taszító és vonzó erejüket egy valós idejű, random szimuláció határozza meg, mely a marionettszerű humanoid lények mozgását egymással párhuzamosan és gyakran egymás ellenében működő algoritmusokon keresztül irányítja.
Szabó Eszter jeleneteinek hősei az otthon védettségében boldogságkereső rutinjaiknak áldoznak: szépítkeznek, felszabadultan tévéznek, öngyógyítással, tértisztítással vagy más szokatlan, abszurdnak tűnő szórakozással ütik el az időt. Stratégiáik vegyesek, a kommerciálisan elérhető instant megoldásoktól ezoterikus gyakorlatokig terjednek.
Kútvölgyi-Szabó Áron társas intézményeket vesz górcső alá: olyan eszközöket, mintázatokat, formulákat, melyek mélyen beágyazódnak a nyelvbe, a vizuális kultúrába, és sémaszerűen, csaknem automatikusan formálják, sőt manipulálják az emberi gondolkodást.
Faa Balázsnak az október 3-ig látható kiállításra készült legújabb munkájában a tematikát egy jóval absztraktabb területen, a geometriai síklefedés gyakorlataiban bontja ki és annak eszközeit használja a mintázatokból való konstruktív kitörésre. Képalkotó eljárásainak következetesen alkalmazott eleme a Penrose-fedés, egy olyan aperiodikus térlefedési szabály, melyben két síkidom használatával lefedhető egy végtelen sík, úgy, hogy a mintázat sohasem ismétli önmagát.
További információk a kiállítás Facebook oldalán.
Forrás: MTI