Három hét múlva veszi kezdetét a népszerű nemzetközi komolyzenei esemény, melyet először rendeznek meg Budapesten október 9. és 17. között.
A fesztivál sajtótájékoztatóját Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója nyitotta meg: „Nagyon örülünk hogy az Erkel rendelkezésre bocsátásával segítséget nyújthattunk a budapesti indulásban az Armel Operafesztiválnak. Különleges, komplex rendezvény ez, mely egy énekversenyt is magában foglal, sokoldalúságának rengeteg hozadéka van, gazdagítja az opera világát." A Fesztivál igazgatójától, Havas Ágnestől megtudhattuk, hogy az Armel idén ősszel társrendezvénye lesz a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválnak, két kamaraprodukció a Zeneakadémia Solti György kamaratermében kerül bemutatásra. A Szegedről érkező Tutino-darab (Szegedi Nemzeti Színház), a Márai-regény alapján íródott A gyertyák csonkig égnek, valamint a Beaumarchais művet alapul vevő kortárs Figaro a svájci Biel Solothurn Színház társulatának tolmácsolásában.
Az Erkel Színház három bemutatónak ad otthont: a bécsi Neue Oper Punch és Judy címet viselő darabjának költöztetése hatalmas logisztikai bravúr a szervezők számára, de az együttműködés a bécsi opera társulattal a jövőben is folytatódik, itt, Bécsben kerül színpadra 2017 - ben az Armel által meghirdetett, Mátyás király tematikájú operapályázat nyertesének szerzeménye. (A pályázat - koncepció és operarészlet leadási határideje december 31.) A plzeòi J. K. Tyl Színház Paródia címet viselő egyfelvonásos ősbemutatója azért kedves a szervezők számára, mert ez az Armel legelső – korábbi – saját zeneszerző versenyének nyertes darabja, magyar szerző műve. Kerek Gábor Paródiája egy kémiaórára repít bennünket, s a darabról eddig csupa jó hír érkezett – a cseh országbeli bemutató során állítólag a nézők nevetésétől néhol alig lehetett hallani a zenét. A Tbiliszi Zakaria Paliashvili Állami Opera bemutatója igazi kuriózum, nemcsak azért, mert grúz operát ritkán látni hazánkban, hanem mert Mozart Mitridatéja rendkívül ritkán játszott mű.
A fesztivál nemzetközi zsűrije által kiválasztott legjobb produkció, legjobb előadó és a közönségdíjas darab elismerésére a Thália Színházban kerül sor, ünnepi gálaműsor keretében. „A legjobbnak választott fesztiválopera 2015. június 3-án Avignonban kerül színpadra, ahogy ez a korábbi három évben történt” – erősítette meg az Avignoni Opera művészeti tanácsadóját, Raymond Duffaut-t távollétében képviselő rendezőnő, Nadine Duffaut. „2016-tól Avignon azonban már nem elégszik meg a házigazda szereppel, egy közös gondolat nyomán közös munkába fogunk az Armel Operafesztivállal, két év múlva már mi is a fesztivál partneroperaházaként versenyzünk két egyfelvonásos darabbal. Nagy büszkeséggel tölt el, hogy én rendezhetem Bartók Kékszakállúját. A másik produkciónk egy új Eötvös opera lesz. Végül is már csak két évet kell rá várni, azt mindenki eldöntheti, hogy ez közeli vagy távoli jövőnek számít.”
Avignon 2016-os csatlakozásán túl számtalan friss információt is kaptunk Havas Ágnestől a fesztivál jelenére és jövőjére vonatkozóan. Az Arte Concert streaming közvetítése annyiban változik, hogy a kultúrcsatorna idén már „helyi tartalommal, élő műsorral” tölti ki az operafelvonások közötti időt: a német-francia csatorna által delegált riporter a helyszínről tudósít majd, így a szünetekben a külföldi nézők számára pontosabban kiderül majd, hol is zajlik a fesztivál, és izgalmas interjúkat láthatunk a szereplőkkel, az operaházak, valamint a fesztiválhelyszínek képviselőivel is. Fontos lépés a Fesztivál életében a nyitási szándék új, hazai, operát is műsorra tűző színházak és társulatok felé: a 2016-2017-2018-as évekre a fesztiválmenedzsment szeretné számukra is biztosítani bemutatkozás lehetőségét a Fesztiválon, hogy az eddigi magyar partnerek, a Szegedi Nemzeti Színház és a debreceni Csokonai Színház nyomdokaiban bemutathassák elképzeléseiket, ötleteiket – mindezt bárminemű megkötés (szerző, darab, korszak) nélkül.
Bemutatkozott Vajda Gergely zeneigazgató, karmester is, aki mostantól fontos szerepet kap az Armel Fesztivál előkészítéséhez és lebonyolításához kapcsolódó, válogatási, program - összeállítási, zsűrizési szakmai feladatokban. A fesztivál új főtanácsadója – a verseny komplex rendszere ellenére – pillanatok alatt átérezte a fesztivál lényegét: „ Az opera kicsi világában nem érdemes az árral szemben evezni. Minden mindennel és mindenkivel összefügg és a partnerségen alapul minden, rajtunk áll, hogy összegezzük a tehetségeket és ezeket az energiákat. Én most mozgó vonatra ugrok fel, hiszen amit az idei fesztiválon láthatunk, annak előkészítése már több mint két éve zajlik, de örömömre szolgálnak az ilyen kihívások.”