Első magyarországi koncertjére készül az elmúlt négy évtized egyik legjelentősebb angol dalszerző-énekese. A 60. születésnapját néhány hete ünneplő zenész október 24-én szólóban lép fel a Művészetek Palotájában.
Mint felidézte, harminc évvel ezelőtt, 1984-ben már lebonyolított egy teljes szólóturnét és akkor játszott ilyen típusú műsorokat, amikor éppen nem zenekaraival, az Attractionsszel vagy az Impostersszel játszott. 1985-ben szólóban adta elő a Live Aid-koncerten a Beatles All You Need Is Love című dalát. "Óriási esemény volt, emlékszem, mielőtt kiléptem a színpadra, egy barátom vállon veregetett, és azt mondta, ne aggódj, hogy egymilliárdan néznek a tévén keresztül. Egy kicsit megnevettetett és megpróbált lelket önteni belém, mielőtt egy szál gitárral kiállok a stadion 70 ezer fős közönsége elé. Azóta volt, hogy még nagyobb közönség előtt játszottam, persze felléptem sokkal kevesebb ember előtt is. Egy kis színházterem intimitása áll a legközelebb hozzám, de jól érzem magam nagy fesztiválokon is. Játszottam Glastonburyben is szólóműsorral. Annak tisztasága, hogy egyedül játszol, nagyon hatásos tud lenni egy nagy tömegre is" - fejtette ki Costello.
A brit zenész szerint a legnagyobb kihívás mindig az, ha teljesen új közönség előtt játszik. Hozzátette: ilyenkor fel kell mérni a repertoár erősségét, és össze kell vetni azzal, hogy egy adott országban mik az ismertebb dalai. "A leghíresebb számaim nem mindig a legjobb kompozícióim, viszont azokat játsszák inkább a rádiók. Megpróbálom előadni a híresebb dalokat úgy, hogy egy kicsit átalakítom őket. Szeretem meglepni a nézőket, és eljátszani nekik olyan dalokat, amelyeket még nem hallottak, de remélhetőleg megtetszenek nekik. Megpróbálok elmesélni történeteket, előfordul, hogy két olyan dalt rakok egymás mellé, amelyeket csaknem negyven év különbséggel írtam. Néha keresek két-három számot, amelyek hasonló témakört járnak be, és így az egész műsornak lesz egy történetmesélős jellege. Nekem ezáltal intenzívebbé válhat az előadásmód, és remélhetőleg a közönség is jobban el tud mélyülni érzelmileg" - fejtette ki.
Elvis Costello a nyolcvanas-kilencvenes években többször is dolgozott Paul McCartneyvel. "Kamaszként nagy Beatles-rajongó voltam, éppen akkor nőttem fel, amikor ők felbukkantak, és óriási hatással voltak rám. Paullal és a feleségével, Lindával a nyolcvanas évek közepén ismerkedtem meg, ugyanabban a stúdióban vettük fel az aktuális lemezünket. Mindig nagyon barátságosak és vendégszeretőek voltak. Amikor Paul invitált, hogy írjak vele együtt dalokat, és elmentem az első közös zenélésre az ötleteimmel, neki is megvoltak az ötletei, és ebből összejött tizenkét egészen jó szám. Közülük jó néhányat a mai napig játszom a koncerteken. A Veronica különösen fontos nekem, mert a nagyanyámról szól, aztán ott van a So Like Candy, meg egy csomó kevéssé ismert szám. Nemrég vettem elő egy olyan dalt, amelyet Paullal írtam 25 évvel ezelőtt, és még sohasem adtam elő élőben, sőt, még lemezen sem jelentettük meg. Eljátszottam júniusban a Carnegie Hallban, New Yorkban. Változatlanul kapcsolatban vagyunk, Paul írt egy gyönyörű dalt a feleségem, Diana Krall legutóbbi lemezére, a Wallflowerre" - mesélte Costello.
Tavaly jelentette meg legutóbbi albumát, az amerikai hiphop-neosoul bandával, a Rootsszal közös Wise Up Ghostot. "A zeneiparnak igencsak megváltozott a természete, a formája és persze a mérete. Egy realista pillanatomban azt mondtam, nem látom az esélyét, hogy továbbra is egyfolytában lemezeket tudjak felvenni, de ez persze az időbeosztásomtól is függ. A közös lemez ötlete onnan jött, hogy felléptem Jimmy Fallon műsorában, ahol ők a házi zenekar. Amolyan kísérletezős jelleggel kezdtünk el dalokat felvenni, csak úgy lazán, és mire észbe kaptunk, már kész is volt az album. Két hete a címadó dalt előadtam egy 62 fős nagyzenekarral, ott volt még velünk Steve Nieve az Attractionsből, Dennis Crouch a Sugarcanesből és Karriem Riggins, aki remek dzsesszdobos, gyakran zenél a feleségemmel."
Costello az elmúlt egy évben írt két musicalt Burt Bacharach-kel, illetve tizenöt zenei témát Bob Dylan "elveszett" dalszövegeihez, amelyek a Basement Tapes sorozatban fognak megjelenni novemberben. Olyan zenészekkel dolgozott rajta, mint Jim James, Marcus Mumford, Rhiannon Giddens és Taylor Goldsmith. "A budapesti koncerten nagy valószínűséggel eljátszom a Red Shoest vagy a Watching The Detectivest, de az is előfordulhat, hogy felcsendül a Come The Meantimes a Wise Up Ghostról. A dalok nagyon rugalmasak és sokféleképpen lehet értelmezni őket. Nagyon várom a budapesti koncertet" - mondta a zenész.
Forrás: Hirado.hu