Tárlatvezetéssel, beszélgetéssel és filmvetítéssel zár a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Életre kelt (film)kísérletek - Az avantgárd első mozija című kamara-kiállítása vasárnap.
A tárlat a két világháború között kibontakozó, úgynevezett első filmavantgárd alkotásait kutatja: a mintegy 150 percnyi filmes anyagon kívül fotókon és rajzokon rögzített mozgástanulmányok, animációsfilm-tervek, folyóirat-illusztrációk is láthatók a filmek korabeli nitrófilm-tekercse, filmdoboza, dokumentációja mellett - közölte az MTI-vel pénteken a Nemzeti Galéria.A 20. századi avantgárd több jelentős képzőművésze foglalkozott a mozgókép újfajta kifejezési lehetőségeivel; Man Ray, Fernand Léger, Marcel Duchamp, Viking Eggeling, Hans Richter, Walter Ruttmann, Luis Bunuel vagy Salvador Dalí szürrealista és dadaista mozgóképeinek hatása a magyar filmavantgárdban is tetten érhető. A hazai filmművészetnek ezt az ismeretlen korszakát felölelő alkotásokat még soha nem láthatott egybegyűjtve a közönség.
A kiállításon bemutatott huszonkét film között az avantgárd mozgókép olyan emblematikus alkotásai, mint Fernand Léger Mechanikus balettje vagy Luis Bunuel és Salvador Dalí Andalúziai kutyája mellett három, több mint fél évszázaddal megkésett premierre is sor került.
A vasárnapi finisszázs során 15 órakor Orosz Márton művészettörténész tart kurátori tárlatvezetést a kiállításban, majd az Élő MúzeumCafé beszélgetéssorozat legújabb kiadásának meghívottjai, a korai filmművészet szakértői vitáznak többek között arról, hogy mit jelentenek ezek a különleges munkák az egyetemes művészet történetében, illetve hogy miként kapcsolódik egymáshoz a film és a képzőművészet. A finisszázst A kagyló és a lelkész (La coquille et le clergyman) című 1927-es francia kisfilm vetítése zárja; a legelső szürrealista filmnek tekinthető alkotás egy fiatal pap nemi vágyaiba enged betekintést.