A Művészetek Palotája Fesztivál Színházában, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében kerül bemutatásra október 8-án a Kecskemét City Balett és a Badora Társulat táncszínházi előadása, Az Ötödik Évszak, két részben.
A világhírű Akram Khan Társulatból indult Andrej Petrovic koreografálta Az Ötödik Évszak című előadást a Kecskemét City Balett számára, Barta Dóra felkérésére. A produkcióról Barta Dóra mesélt.
Egy számotokra is izgalmas alkotói folyamat eredménye Az Ötödik Évszak. Számodra mi a különlegessége?
Andrej Petrovic hosszú ideje az világhírű Akram Khan Társulat meghatározó tagja, táncművésze, társkoreográfusa. Alkotótársa a darab dramaturgja, Sasha Milavic Davies nagyon különleges figurája az európai színházi életnek. Sokoldalú művész, író, aki az avignoni fesztiválon rendezőknek tart kurzust évek óta, a londoni Yard színházban működő művészeti társaság alapító tagja, továbbá dramaturgként működik Párizsban, Szerbiában és Németországban. Ők ketten valódi nemzetközi levegőt hoznak a próbatermünkbe. Ez az első közös munkánk, ami nagy vágyam volt, mert közel áll hozzám ez az elsöprő fizikalitású, olykor ezoterikusnak, táncszakmai szempontból pedig nagyon kidolgozottnak, érzékenynek mondható alkotói műhely. Professzionalizmusuk minden munkájukon áthatol.
Mit jelent számodra a professzionalizmus?
Azt, hogy mennyire gazdag és változatos a kifejező rendszere. Azt, hogy nagyon hamar megérzed azt a tartalmat, amit ki szeretne fejezni. Ezek nem mozdulatok, hanem azok összetételei, környezete, az érzékelhető megteremtett világ. Azokat a műhelyeket szeretem, amelyeknél a mögöttes tudás, tartalom nagyon gazdag és nem feltétlenül demonstratív. Ők ilyenek, így nem ért meglepetésként azt látni, hogy mennyire mélyre mennek a munkafolyamatokban, és mekkora odaadással dolgoznak. Nagyon örülök neki, hogy azok a nagyrészt fiatal táncosok, akik most a Kecskemét City Balett tagjai megtapasztalhatják mindezt. Nagy hatással lesz további szakmai életükre. Ez társulatvezetőként külön fontos számomra.
Konkrét ötlettel kerested meg?
Kereteket kapott arra, hogy milyen íven indul az est és arra is, hogy mi az az alapgondolat. Hamar kiderült, hogy a rendelkezésére álló feltételekben elég komfortosan érzi magát. Nála olyan színházi világot kell keresni, ahol nagyban hozzájárul a technikai tudáshoz az a személyiség, amit egy adott táncos sugározni képes. S ha az számára érdekes, akkor ő már jól tud dolgozni magával a mozgásmatériával. Ezt a fajta közös nevezőt megtaláltuk.
A személyetek közötti közös munka miből áll?
Az est első része a Négy évszak című koreográfiám lesz. Övé az est második fele. Én már előre haladott voltam a munkafolyamatban, mégis libabőrös lettem attól, hogy Andrej is ugyanazokat a húrokat pendíti meg, ugyanazokat a képeket látja maga előtt, amelyet persze az ő stílusában jelenít majd meg. Bizonyos víziókban hasonlóan működtünk. Számunkra, alkotók számára ez az összerezdülés hozott különleges élményt, egyfajta művészi összetartozást. Már most látható, hogy a mi munkakapcsolatunk ezen a szinten nem áll meg.
Az Ötödik Évszak című esttel milyen lenyomatokat fogalmaztatok meg, mi az üzenet, amit szeretnétek bevinni a fejekbe?
Én kikerülhetetlen evidenciákat, szabályrendszereket jelenítek meg a Négy évszakban, amelyet Az Ötödikben neki túl kellett lépnie. Mi van, ha létezik az ötödik évszak? Mi történik akkor, ha a sablonok nagymértékben változnak? Élet a körforgás mentén és azon kívül. Létezés a határok között és a szabályok megszegése által. Viselkedés nyilvánosan és a színfalak mögött. Hogyan tekintünk az életünkre a társadalmi elvárások szemszögéből és hogyan a sajátunk szerint? Hogyan kezeljük a kereteket és azokat, akik kitörnek belőle? Ezek a kérdések inspirálták, valamint az, hogy mi történik akkor, ha a dolgok mögé úgy kell látni, hogy alig ismerjük, amit észre kéne venni. Összetett gondolattársításra, sok szabad asszociációra ingerel. Enged szállni, gondolkodni. Petrovic hatása egészen elképesztően jelenik meg fiatal társulatunk dinamikájában. Áthatja őket valami szép öregség, mély szellemiség, Andrej művészi jelenléte.Zene: Vivaldi-Max Richter
Zenei szerkesztő: Gergely Attila
Konzultáns, Társrendező-dramaturg: Réczei Tamás, Sasha Milavic Davies
Jelmez: Kiss Julcsi, Andrea Haamer
Fény: Katonka Zoltán
Díszletterv: Barta Dóra
Szcenika: Szabó Csaba
Asszisztens: Tóth Kata
Projektvezető: Barta Dóra
Rendező-koreográfus: Barta Dóra, Andrej Petrovic
További információkért KATT!