Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Víz alatt a magyar történelem egy darabja

Víz alatt a magyar történelem egy darabja

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 10. 06.
Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
2025-05-31 06:00:00

Június 8–9-én, vasárnap és hétfőn, immár 14. alkalommal rendezi meg a szentendrei Szabadtéri Néprajzi

Új regény segít megérteni a szülői elidegenítést
2025-05-30 19:00:00

Az Elvágyódás folytatásaként jelent meg Wagner Brigitta új regénye, az Elidegenítés. A kötet

Jubileumi gyermeknap a Gyimesekben
2025-05-30 13:00:00

Gyimesközéplok május 31-én igazi gyerekparadicsommá válik. A gyermeknap számtalan értékes programmal várja a

Class & Roll – A Quimby és a Danubia Zenekar közös koncertfilmje
2025-05-30 10:55:17

A Quimby és a Danubia Zenekar fél éven át készült a tavalyi Class&Roll koncertre, ahol a közönség a rock and

további bejegyzések a szerzőtől »

A Monarchia flottájának büszkesége, korának egyik legkorszerűbb csatahajója volt, mégsem állították háborús szolgálatba. Története 1918-ban ért tragikus véget.

Az Osztrák-Magyar-Monarchia flottájának büszkesége volt a Szent István csatahajó, amelyet 1912-ben kezdtek építeni Fiumében, a Ganz Danubius hajógyárban. 1914-ben bocsátották vízre, majd mintegy hároméves szolgálat után a korabeli hadászat élvonalába tartozó hajó története tragikus véget ért az Adriai-tengeren. A Szent István csatahajó építésekor számtalan újítást használtak a mérnökök, akiknek az volt a célja, hogy egy hatalmas tűzerejű hajó erősítse a monarchia flottáját. A Szent István lassan száz éve pihen a hullámsírban.


A Szent István csatahajó súlya 22 ezer tonna, a hossza 152 méter, szélessége pedig közel 30 méter volt, de nem a méretei, hanem a fegyverzete tette különlegessé. A maga korában a világ legkorszerűbb csatahajói közé tartozott, mondta Töll László hadtörténész a Kossuth Rádió Közelről című műsorában. Az óriási méretű hadihajót gőzturbina hajtotta meg, a fő fegyverzetét pedig nem többfajta, különböző kaliberű ágyúkból állították össze, hanem tíz darab nagy űrméretű, 305 milliméteres löveget építettek forgótornyokba. A csatahajó ágyúi egyenként 450 kilogrammos lövedékeiket tudták 18 ezer méterre elrepíteni.

A Szent István akár 20 csomós, azaz 40 kilométer/órás sebességre is képes volt. A csatahajón 1056 fős legénység szolgált, és 38 tiszt irányította őket.

A hajó bár 1915 novemberétől szolgálatban állt, a háborúban gyakorlatilag nem vett részt, állandó lő- és navigációs gyakorlatokkal telt az idő, szinte békebeli állapotok uralkodtak rajta. Összesen 937 napos szolgálata alatt mindössze 54 napot volt távol a polai kikötőtől. 1918-ban a hajó története mégis tragikus véget ért, a monstrum egy váratlan támadásban június 10-én találatot kapott és elsüllyedt. A hajó elvesztése nem csak rendkívül nagy anyagi, de erkölcsi veszteséget is jelentett.

Az elmúlt években magyar búvárok is felkeresték a 66 méter mélyen fekvő roncsot, az egyik merülésükről dokumentumfilm is készült, de rendszeresen látogatnak csoportok arra a helyre, ahol a hajó elsüllyedt, hogy megkoszorúzzák a tengert.

Forrás: Hirado.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Történelem Hajó Tenger Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Varázslatos kaland színezi a nyaralást Varázslatos kaland színezi a nyaralást
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Különleges vasalószobát találtak a veszprémi várnegyed egyik épületében Különleges vasalószobát találtak a veszprémi várnegyed egyik épületében
  • Magyar kutató fedezte fel az Úszók barlangját Magyar kutató fedezte fel az Úszók barlangját
  • A Titanic színei A Titanic színei

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr207938506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard