Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Tehetséges zeneszerző Budapesten

Tehetséges zeneszerző Budapesten

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 10. 10.
Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

további bejegyzések a szerzőtől »

A Concerto Open sorozat idei nyitókoncertjén, október 11-én a fiatal generáció egyik legismertebb zeneszerzője, Lera Auerbach műveit hallhatja a közönség a Művészetek Palotájában.

Az 1973-as születésű, orosz származású művésznő, 17 éves korában, egy amerikai turné után a Julliard School növendéke lett és azóta is Amerikában él. Műveit sorra játsszák a legnagyobb zenekarok, köztük a New York-i Filharmonikusok, a Tokyoi Filharmonikusok és válogatott német zenekarok Bambergben, Drezdában és Stuttgartban, kórusműveit bemutatta már a St. Paul's Cathedral Boys Choir és a bécsi Arnold Schönberg Kórus is sok más kórus mellett, és olyan szólisták mint Gidon Kremer, Leonidas Kavakos, Hilary Hahn, Vadim Gluzman, Alisa Weilerstein, Ani Aznavoorian, és Kim Kashkashian.

Lera Auerbach (Fotó: fidelio.hu)
Sikerét zeneszerzőként további alkotói tevékenységek koronázzák. Míg két művével, és zongoristaként a közrefogott Mozart d-moll zongoraverseny szólistájaként mutatkozik be, érdemes tudni róla, hogy egyben többkötetes költő-író (akinek orosz versei eredeti hazájában a kötelező tananyagban szerepelnek) és vizuális művész is egyben. A műfajokat gyakran ötvöző, műfajhatárokat átlépő kreatív habitus határozott mondanivalót, filozófiát, és kifejezésmódjában, stílusában biztos talajt is kíván. Auerbach ezeknek bőven birtokában van, művei alapján is kijelenthető: első pillanattól fogva meggyőzően hatnak - és a művek folyamán egyszerre formálódnak - egyrészt az újdonság erejével felhangzó ötletek, hangszínek, események, másrészt a hanganyagot összekötő harmónia, és dallamosság. Miközben alámerülni látszik a szenvedélyes, kifejező dallamvilág szövetében, melyben az előadóművészek is teljes érzelem és minden eszköz bevetésével teljesedhetnek ki, olyan formákat és fordulatokat hoz létre valójában, amik meglepőek, és a zenei élményben az újat, meghökkentőt hozzák drámaian az előtérbe.

Lera Auerbach 2010-es Eterniday című darabja, a koncertet megnyitó és bevezető mű, szerteágazó gyökerekkel kapaszkodik a számára érzékelhetően termékeny talajjá érett régi és mai kultúránkba. Nemcsak dallamanyagának utalásaival, de strukturális felépítésében is egyfajta zenei apoteózist alkot. A fordulatokban gazdag forma az időt sűríteni látszik, annak mintájára, ahogy Mozartnál tapasztalhatjuk. Erre utal az amerikai költészetből merített érdekes szóalkotás, a címszó maga is, az öröklét (eternity) és az adott pillanat (day) fúziójával, mely már címében is beavat egy olyan kérdéskörbe, melynek megválaszolására az est programja vállalkozik. Míg a zene egyetemes és örök léte Mozartot idézné fel bármelyikünkben, ő a közös nevező, egy neki tisztelgő drámai, de ugyanakkor rövidnek ható, és kis apparátussal működő, tagadhatatlanul kortárs művet hallunk először. A hirtelen csendöblökbe torkolló sokszólamú crescendók, és mélybe vagy magasba ágaskodó, több perc alatt kibontakozó ellenpontok újszerűek, mégis nyelvezetük miatt könnyen emészthetőek is.

Lera Auerbach a zongoránál

A cím sugallja, hogy a zene fenségét veti össze azzal, hogy ez miként tud mindennapjaink sodrában megnyilvánulni, magának teret szorítani. A mű egyöntetű, felkiáltó jellegének – ami több 20. századi vonószenekarra írt hasonlóan összefoglaló és egyben mély érzelmeket tükröző művet idéz (Bartók Zenéje, Divertimentója, ill. Lutoslawski Paroles Tisees-je, de sorolhatnám) – hátterében még talán az áll, hogy turné közben lakásában tűz pusztított, a darab első vázlata odaveszett, és a szerző a rekonstrukció helyett egy új mű megírását választotta.

Mozart 20-as számú d-moll Zongoraversenye legismertebb művei közé tartozik. Többször is megjelenik benne a talán leginkább remekbe szabott, szabályos módon tökéletes operája, a Don Giovanni jellege. Témái már az első tételben nagy kontrasztokkal lépnek be, és ezért a kíséret vagy témavezetés, legyen az egész zenekarra, egyes zenekari szekciókra vagy zongorára osztva, még tisztábban jelenik meg, és ennél fogva a szerepeket még bátrabban, bravúrosabb hatással váltogatják. A művet gyakran hallani zongorista művésznők előadásában, ahogyan ma is, és talán a mű tartása, az érzelem és filozófia partjain az, ami ezt ihleti. Auerbach interpretációját egyéni volta miatt értékelik világszerte követői.

Concerto Budapest zenekar

Auerbach első szimfóniája, A Tonhalle Düsseldorf által megrendelt 2006-os Chimera, a nagyzenekari hangzást annak hagyományai mentén építi tovább, leginkább Stravinsky és Mahler nyomán, az egyik megkerülhetetlen ritmikus invencióját például a darab harmadik tételében idézi, míg a másik végig jelen van, hallhatjuk Mahler ellenpontozott párhuzamos dallam, ill. Zenei eseményvilágát is a rá jellemző sokszorozott felrakásban. Külön figyelmet érdemel az Auerbach által sokszor (legkirívóbban a Kis Hableány című balettjében) használt, névadója által a 20-as években fejlesztett elektroakusztikus hangszer, a Theremin, ami a zenekar fölött kicsengő szólamként jelenik meg a harmadik és utólsó tételben a legnagyobb hatással.

A koncerten – az egyébként szintén zeneszerző - Carolina Eyck szólaltatja meg a hangszert. Hét külön címmel ellátott tételből áll a mű, és ezek elnevezésükben, nagy kontrasztjaikban, de néhol oroszos borongósságukban is emlékeztetnek Muszorgszkij közkedvelt művére, az Auerbach által is szívesen játszott Egy kiállítás képeire. Az utalások a görög és latin mitológiára gazdagítják az élményt, ugyanakkor a darab művészi testamentumként is felfogható, és zeneileg valóban lenyűgözően egységes saját hangját tükrözi a kortárs zenében. Így talán a szerző ars poeticájaként is megélhető jelenetek ezek a tételek, mint a színpadra vitt alkotás stádiumai.
Concerto Open I.

Időpont: Október 11. szombat 19:30
Helyszín: Művészetek Palotája

LERA AUERBACH
Eterniday - "Hommage to W.A. Mozart"
Mozart d-moll zongoraverseny K.466
I. szimfónia - "Chimera"

Közreműködik: Lera Auerbach
Vezényel: Keller András

Jegyvásárlás a Concerto Budapest honlapján.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Koncert Zene Mozart Művészetek Palotája Zeneszerző Concerto Budapest

Ajánlott bejegyzések:

  • A nap, amikor Északi romantika járja át a  Müpát A nap, amikor Északi romantika járja át a Müpát
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr917938616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard