Paul McCarthy 25 méteres análdugót állított Párizs egyik legismertebb terére, amivel felborzolta a kedélyeket. A jelek szerint azonban túl messzire ment: egy hét sem telt el, és vandálok tették tönkre a felfújható szobrot.
Az egész egy ártatlan viccel kezdődött. „Eredetileg úgy gondoltam, hogy a seggdugasz alakja egy Brancusi-szobor formájához hasonlít. Aztán rájöttem, hogy inkább úgy néz ki, mint egy karácsonyfa. Mindenesetre ez egy elvont munka. Az emberek megsértődhetnek azért, mert a szobrot egy dildóval azonosítják, de számomra akkor is csak egy absztrakció marad” – nyilatkozta McCarthy a Le Monde-nak a szobor felállítását követően.Szigorúan véve a masszív szobor nem is lehetne szexuális segédeszköz, hiszen egyfelől a Nemzetközi Kortárs Művészeti Vásár (FIAC) része, másfelől McCarthy első önálló franciaországi kiállításához kapcsolódik. Szóval komoly dolog: művészet. És ez még akkor is így van, ha a szobor nem a hagyományos, művészi értelemben véve gyönyörködtet.
Paul McCarthy szobra persze alaposan megosztotta a közvéleményt, miközben a sajtó számára is kimeríthetetlen témát szolgáltatott. A lapok többsége ugyan megelégedett egy-egy szaftos vagy játékos szalagcímmel (az XXXmas Tree a jobbak közül való), de azért olyan fórumok is bőséggel akadtak, melyek egyenesen Párizs megszégyenítéséről számoltak be.
„Ez a projekt a rendőrség, a polgármester és a Kulturális Minisztérium jóváhagyásával valósult meg. Mi a művészet feladata, ha nem az, hogy kényelmetlen kérdéseket tegyen fel, és leleplezze a rendszer hibáit?” – magyarázkodott Jennifer Flay, a FIAC művészeti vezetője. Mentegetőzése utólag már egyáltalán nem tűnik túlzónak.
McCarthy alkotását ugyanis péntek éjszaka megrongálták. A kérlelhetetlen műítészek a tartóhuzaloknak csupán egy részét vágták el, de a szobor így is annyira megereszkedett szombatra, hogy a szervezők kénytelenek voltak leereszteni. Fleur Pellerin francia kulturális miniszter a művészi szabadság elleni támadásnak nevezte az incidenst.
Francois Hollande francia elnök védelmébe vette Paul McCarthy amerikai művészt. "Franciaország mindig is a művészek oldalán állt, ahogy én is Paul McCarthy oldalán állok, akinek munkásságát végül is bemocskolták" - mondta a francia köztársasági elnök hétfő este a Louis Vuitton Alapítvány székházának avatóünnepségén.
"A művészek munkáját mindig tiszteletben kell tartanunk" - tette hozzá. "Franciaország mindig is készen állt befogadni a világ minden tájáról érkező művészeket és alkotókat. Franciaország többé nem ugyanaz, ha magába roskad, ha a tudatlanság és az intolerancia gyötri" - fogalmazott Hollande.
Forrás: origo