Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Vérbosszú és önismeret

Vérbosszú és önismeret

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2014. 10. 22.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Gyilkosság utáni néma csend. Összemázolt fal, amelyből kampók lógnak ki mindenütt. Két feldúlt testvér a színen. Dráma előttünk és utánunk – finom humorral vegyítve.

A három nagy görög tragédiaköltő egyike, Euripidész leghíresebb műve, az Oresztész időszámítás előtt 408-ból szól hozzánk aktuális jelenségekről. Az évezredek során sem vesztett fényéből, mi több, tovább érlelődött és akárcsak Shakespeare művei, az ókori tragédia élvezhető a modern világban is. Az Oresztész a Radnóti Miklós Színház idei évadjának első premierjeként október 5-én került bemutatásra.

Fotó: Dömölky Dániel
Izgalmas, ahogyan Horváth Csaba, az itthon a nevével már egyet jelentő fizikai színház keretein belül állította színpadra a kétezer éves művet, amelynek főhős testvérpárja, Oresztész és Élektra együtt, Apollón isten sugallatára megölik anyjukat, hogy a gyilkossággal megbosszulják szeretett apjuk, Agamemnón halálát. Horváth az Oresztész díszletéül egy puritán, műterminek ható falat választott, amelyből kampók tucatjai állnak ki, amelyekre a színészek – Csomós Mari és Bálint András kivételével – mindnyájan felkapaszkodnak, néhányuk pedig cirkuszi artistákat megszégyenítő módon felugrik rájuk. Azt tudtuk, hogy Horváth Csaba koreográfus-rendező színészei az általa alapított Forte Társulatból tudnak „mászni”, de most megtanította ennek minden csínját-bínját a Radnóti Színház kiváló művészeinek is. Az előadás formabontó vonulata éppen ebből áll, azonban a színészek mozgása rendkívül kifejező. Általában a hagyományos színház kedvelői számára a prózai szöveg és a fizikai színház elemei még nehezen összeegyeztethetőek, de ebben az előadásban mindez jól összhangba kerül.

Fotó: Dömölky Dániel
A tragédia bevezetését az idei évadtól a társulatot erősítő Martinovics Dorina által megformált Élektra szájából halljuk, aki az anyagyilkosság óta, hat napja mozdulatlanul fekvő testvére fölött virraszt. Amikor magához tér címszereplőnk, jaj neki: zavarodottsága és őrjöngése majdnem az őrületbe kergeti – az ideg rongybabaként rángatja fiatal testét. Az már a szerepet rendkívül hitelesen életre keltő Rétfalvi Tamás, illetve a rendező érdeme, ahogyan mindezt a szavak, az arcjáték, illetve a testbeszéd útján adja a közönség tudtára. A főszereplő testvérpár egyébként közösen éppen olyan erős, mint külön-külön: a nőgyűlölő hírében álló Euripidész sokoldalú, az alkotó pedig komoly színészi kihívást igénylő nővé tette Élektrát, a szüzet, különös, már-már intim viszonyba átcsapó kapcsolatát testvérével, Oresztésszel pedig úgy ábrázolja, ahogyan arra csak a profik képesek.

Fotó: Dömölky Dániel
Természetesen egy anyagyilkosság fölött nem lehet szó nélkül átsikalni, a tett bosszúért kiált, elégtételt pedig igencsak sokan vennének Meneláosz király környezetében. A bosszú azonban a halálra ítélt Oresztész keze által indul útjára, nem kímélve senkit sem. De addig még megismerjük a történet összes szereplőjét: a kéjvágyó, saját szépsége fényében tündöklő Helenét Szávai Viktória alakításában, a lányát játszó, hegedűjátékkal kísért alakítást felmutató Móga Piroskát, valamint Bálint András összetett játékában Tündareószt, illetve Meneláosz királyt, akinek szerepét Gazsó György játssza remekül, de nehezebben tudja elhitetni, hogy hatalmas uralkodó. A tragédia további szereplői, a színpadra lépésével Élektrát ölébe kapó Schneider Zoltán, a macsós Adorjáni Bálint, a valóban „isteni” Horkay Barnabás, az idősek bölcsenlátásával felruházott Csomós Mari, illetve az asszonyok karát eljátszó bohókás „hármas”, Petrik Andrea, Andrusko Marcella és Blaskó Borbála is tökéletesen illeszkedik a történet keretébe. A megfakult, veretes mondatokon némileg lazított Karsai György és Térey János fordítása, azokat pedig néhol a szövegkörnyezetbe nehezen illeszthető mai köznyelvi fordulatokkal egészítették ki. Az ókori Görögországban hordott viseletek, klasszikus jelmezek helyett az egy szál alsónadrág, néhány férfiszereplő pőre megjelenése találóbb, mint gondolnánk.

Az Oresztészben rengeteg vér folyik, de a színpadon – a rendezői elv tapintatosságának köszönhetően – a néző nem érzékel ebből semmit. Az előadás sikeréhez nagyban hozzájárul, hogy minden színész máshogy, más emóciókat kifejezve használja testét lelki vívódásai bemutatására, ezáltal, illetve az egyre erősödő zene és a változatlan díszlet hatására a befejezés már teljesen magával ragadja a nézőt. A szüzsé minden néző számára tartogat hasznosítható üzenetet arról, hogy nincsen helyes döntés, bölcsességet a következmények súlyáról, vagy éppen az emberi gyarlóságról. Az pedig többé nem kérdés, hogy az Oresztész és a hasonló drámák kortalanul élvezhető művek. Még akkor is, ha nem a színpad parkettáján, hanem falon játsszák.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma Radnóti Miklós Színház Antik

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr947938940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard