Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Gyötörni a másikat, szívvel

Gyötörni a másikat, szívvel

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2014. 10. 28.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Elhagyatottnak tűnő padlástér, málló vakolat, összefirkált fal ikonokkal és feszületekkel. Láthatóan a társadalom perifériájára szorult ember lakhelye ez a megrázó színtér.

Mire az összes néző beül a székesfehérvári Vörösmarty Színház harmadik emeletén található Kozák András Stúdió intim, körülbelül nyolcvan férőhelyes nézőterére, addigra becsukódik a két faajtó is. Szereplőink szép lassan becsordogálnak a nézőtértől az alig egy-két méterre lévő színpadra, és apró-cseprő dolgaikat teszik, aztán egységesen felsorakoznak háttal nekünk a nagy fal előtt és meghitten vallási éneket kezdenek kántálni oroszul. Aztán derült égből villámcsapásként felbolydul az áhítatos csoport, amikor a zenei nagyság, Screamin’ Jay Hawkins bluesőrülete, az I Put a Spell On You megtölti a termet az előadó erőteljes, háborodott hangján. Ez Dosztojevszkij egyik legnagyobb regénye, A félkegyelmű.

Fotó: Vörösmarty Színház
Természetesen nehéz helyzetben van az ember, ha színműként szeretné elmesélni azt, amit más hatszáz oldalban, klasszikus regényként írtak meg a 19. század közepén. Makai Imre közismert műfordításából kiindulva Hargitai Iván, a darab rendezője Perczel Enikő dramaturggal közösen álmodta színpadra Miskin herceg történetét. Valóban képes-e ez a szánnivalóan jó ember arra, hogy gyermeki tisztaságából fakadó ártatlanságával „fertőzze” meg bűnös környezetét? Ez a fő kérdés mozgatja a művet, amelyben mindenki vétkes, csupán Miskin, az idegrohamai miatt a külvilággal szinte minden kapcsolatot elvesztő ifjú herceg fedhetetlen jellem.

A Hirtling István által játszott Jepancsin vendégszeretetét élvezvő fiatal Miskin érkezése erős felütés, Krisztik Csaba vonakodva, zavarodottan lép be abba a pétervári szalonba, amelyben négy nősténykeselyű, egy távoli rokona és három leánya várja, hogy daraboka szedhessék. Iszonyúan remegő kezébe veszi a csésze kávét, és a hölgyek unszolására elmeséli, hogyan vált „félkegyelművé.” A címszerepet játszó Krisztik számára innentől már nem kell bizonyítani, maradéktalanul elhiteti velünk, hogy ki ő. A történet előrehaladtával tágul a látókör: még a lélegzet is eláll, amikor besüvít egy szemrevaló, nagyvilági nő. Hát ki más lenne ő, mint Miskin eszményi szerelme, a városszerte ismert bombanő, Nasztaszja Filippovna, aki úgy hat környezetére, mint egy ciklon?! Krisztik Csaba mellett Radnay Csilla a szereposztás másik nagy érdeme, a fiatal színésznő intenzív, élénk arcjátékával és érezhető színpadi létével érzékletes lenyomata a varázsos nőnek, akit gazdag gyámja tart ki, és akit az alvilági életbe tökéletesen beilleszthető Rogozsin (László Zsolt játékában) üldöz pénzével és vágyaival.

Fotó: Vörösmarty Színház
Leginkább a jól megválasztott zene fejezi ki azt az őrületet, amely az egész társaságot talptól nyakig átjárja. A Kuna Károly játszotta alkoholgőzös tábornok eszeveszett üvöltözései és bődületes hazugságai, Rogozsin vad érzelmi kitörései, Nasztaszja egész énje is elhajlik a társadalom által elfogadott normától, mégis az ő tetteik nem adnak okot arra, hogy őrültnek bélyegezzék őket. A meglehetősen tartalmas, három órában bemutatott cselekményt szerencsére csak egyszer szakítják meg szünettel, akkor is a színpadon keresztül, a székbe roskadt Nasztaszja mellett kell távoznia a közönségnek.

A történet elbeszélése nélkül is érzékeltethető az előadás rugalmassága, és a központi gondolat, amely szembe állítja Miskint az őt körülvevőkkel. Nyilván, környezetében sem mindenki velejéig romlott, elvégre Rogozsin is képes érezni és szeretni, a címszereplőhöz hasonlóan szintén árva Nasztaszja pedig valahol a körülmények áldozata. A hatásos díszlet a maga lepusztult, koszos jellegével találó metaforája a szereplők romokban heverő, csapongó, hol gonosz, hol jó, ám összességében hányatott lelkének. Sokat tűrt főhősünk, a „szegény lovag” iránytű a cselekményben, hiszen ő az, aki krisztusi módra (nem véletlen a hasonlat) próbálja közvetíteni a szeretetet. Segítségével pedig megértjük, legyen az ember bármilyen, a felszín alatti páncél mindig dobogó szívet, méghozzá jó esetben másokért dobogó szívet burkol. Azonban Miskin hiába tud náluk többet, hiába látja át az élet kuszaságát, a többiek számára nem lesz más, mint nevetni való idióta.

Fotó: Vörösmarty Színház
A befejezés, amelyhez már csak Miskin, Nasztaszja és Rogozsin asszisztál, kifejezetten teljes. Radnay Csilla ízlésesen tálalt vetkőzése helyénvaló, a színészi játékot illetően ebben a bensőséges zárófináléban is méltó partnere László Zsolt és Krisztik Csaba. Végezetül Nasztaszja meghal, így a nő, ki mindenkié volt, most már senkié. Üvegdobozba zárt teteme felett pedig úgy kuporog a két férfi, mint két cinkos gyermek, holott az imént még ellenségek voltak. Aztán behúzzák az ajtót és vége az előadásnak. El kell ismernünk: az alkotók örökérvényű igazságokat raktak elénk.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Premier László Zsolt Székesfehérvári Vörösmarty Színház Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij

Ajánlott bejegyzések:

  • Premier a Pesti Magyar Színházban - bemutatták az Ezeregy éjszakát Premier a Pesti Magyar Színházban - bemutatták az Ezeregy éjszakát
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr567939098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard