A Magyar Nemzeti Galériában megnyílt Fordulópontok c. kiállításon tizenhat ország huszonhat alkotója elemzi az elmúlt évszázad történelmét. A Goethe Intézet a kiállításra elhozta Alexander Roob és Clemens von Wedemeyer alkotásait.
2014 az emlékezés éve, száz éve robbant ki az első, hetvenöt éve a második világháború. A berlini fal 25 éve omlott le, az Európai Unió keleti bővülésére pedig éppen 10 esztendeje került sor. Ezekre a fordulópontokra emlékezik az a kortárs művészeti kiállítás, amely 2014. november 14-től 2015. február 15-ig látogatható a Magyar Nemzeti Galériában.
Tizenhat ország képzőművészei számos különböző, de egyenrangú perspektívából mutatják be az elmúlt 100 év „évfordulós” eseményeit. A kiállított munkák segítségünkre lehetnek abban, hogy megengedjük és elviseljük a történelmi események többféle értelmezését, akkor is, ha nem mindegyikkel tudunk egyetérteni. Több kiállított munka is foglalkozik az emlékezet és az emlékezés szerepével: hogyan dolgozza fel az utókor a történelmi eseményeket, illetve hogyan viszonyulunk mi magunk, saját személyes és történelmi múltunkhoz.
A kiállított munkák mégsem mindig reflektálnak konkrét eseményekre: az alkotók az évfordulókat inspirációnak, gondolatébresztő momentumoknak tekintik. A Fordulópontok c. kiállításon két német képzőművész reflektál a múltra: Alexander Roob és Clemens von Wedemeyer.
Az 1956-ban született, Düsseldorfban élő Roob közel 30 éve foglalkozik a rajz és a grafika történeti és jelenkori kérdéseivel. A kiállításra készült Emlékezz Horthyra! c. installációi a terror történeti megjelenítését állítják szembe a karikatúra felszabadító és leleplező karakterével. A kordokumentumokkal kiegészített grafikai sorozatok - Bíró Mihály 1920-as Horthy-sorozata és Bencze László Gondolj Koreára című sorozata - a kiszolgáltatottság, az ellenállás és az elnyomás politikai és történelmi aspektusait vizsgálják.
Clemens von Wedermeyer pályájának középpontjában a filmkészítés áll. Jellegzetes mozgóképes képeivel, munkái egyedi ritmusával és folyamatos ismétléseivel képzőművészeti térben is működő, újszerű műfajt hozott létre. Történelmi és politikai témájú műveit egyszerű jelenetekkel modellezi. A kiállításon látható Occupation című installációja forgatási beállításnak tűnik: ám egyszer csak megfordul a jelenet, és a statisztákból lázadók lesznek. Miként ez nem egyszer előfordult a 20. század története folyamán is.
A kiállítás az EUNIC és a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria közös együttműködésében jött létre.