Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Menyasszonymaszk

Menyasszonymaszk

Moravecz Orsolya a szerző friss bejegyzései 2014. 11. 28.
Tűz és tánc a Nap alatt
2015-06-21 10:15:00

Napforduló és Szent János, Szent Jánosból Szent Iván? Ha ez nem lenne elég, ma ünnepeljük a Zene Ünnepét, a

Nem ajánlok megoldásokat!
2015-05-29 09:02:00

Bukott politikus és bankár, élő lelkiismeret, improvizáció és kórus a nézőtéren. Nem mindennapi, lényegre

Piknik és királyság?
2015-05-24 10:15:00

Vagy inkább feloldás és újrakezdés? Pünkösdi érdekességek és hagyományok után kutattunk Egyiptomtól

Fogolyszínház és színészkatonák
2015-05-08 09:02:00

Magyar kézben a cári korona, elfoglaltuk Oroszországot, miénk Párizs. Sőt, megteremtettük a világbékét

további bejegyzések a szerzőtől »

Vagy testmaszk? Azt meg hova húzzuk? A lelkünkre, a tudatunkra, álmainkra és a valóságra. Megnéztük az aUTONÓM zÓNA kísérleti showját a Trafóban.

Az aUTONÓM zÓNA megálmodóinak többsége már nem első alkalommal indított útjára műfaji különlegességet, korábban a Végtelenbe zárva, a Por-hüvely, illetve a Bőrhártya címet viselő produkciók révén is tanúi lehettünk hasonló összművészeti törekvéseknek. Jelenleg a Jurányi Ház tagjaként működő Természetes Vészek Kollektíva 1984 óta színesíti a színházi palettát, tevékenységük során egyidejűleg alkalmazva a különböző művészeti ágak eszköztárát. A társulat alapítója Árvai György díszlet-, hang- és látványtervező, aki a koncepció elkészítése mellett személyes közreműködője is az előadásnak. Színházi munkái mellett a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanára, 2011-ben pedig Jászai Mari-díjjal tüntették ki.

Fotó: Jokuti György

A Kollektíva egyik fő célja, hogy egyedi megközelítéseik révén lehetőséget adjanak a nézőknek, hogy asszociációik alapján találjanak választ a produkciók által felvetett kérdésekre. Mostani bemutatójuk tökéletes példája ennek az áramlatnak, a közönség egyes tagjai nagy valószínűséggel eltérő történeteket tudnának megfogalmazni arról, mit is láttak valójában a színpadon november 21-én és 22-én a Trafóban.

Egyfajta metamorfózisként élhettük meg az estét, melyben egyformán kivételes szerep jutott Góbi Ritának és társulatának, Szűcs Edit divat- és jelmeztervező művészetének, a MOME (Moholy–Nagy Művészeti Egyetem) textiltervező szakos hallgatóinak – név szerint Bakos Bogi, Bokányi Nóra, Hegedűs Dóra, Merényi Zita, Nógrádi Nelli –, valamint a Korai Zsolt által életre hívott animációnak és a Fineartsmusic zenéjének is. Utóbbi a hanghatásokat sokszor az elviselhetőség határáig fokozta, majd kellemes, dallamos oldással kompenzálta, összhangban a kivetítőn látható motívumokkal. Ezen a téren is sokat bíztak a publikum fantáziájára, némi odafigyeléssel például egy folyamatosan átalakulóban lévő DNS szálat is felfedezhettünk a gyorsan változó képi világban. Néha bizony nehéz döntés elé kerültünk, hogy a vetítő táblát nézzük, vagy a táncosok mozdulatait és a jelmezeket csodáljuk. Legszívesebben egyszerre koncentráltunk volna mindenre egyazon időpillanatban, hiszen a heterogén művészeti megnyilvánulások elválaszthatatlan egységet alkottak.

Fotó: Jokuti György

A produkció koreográfiája Góbi Rita érdeme, aki társulatával 2006 óta aktív részese a kortárs táncművészetnek. Az együttes színházi bemutatóikon túlmenően a legkülönbözőbb helyszíneken lép fel, így köztereken, vagy akár kirakatokban is találkozhatunk velük. Általában rendhagyó és extravagáns módon késztetik gondolkodásra közönségüket, formanyelvüket a sokszínűség, az expresszív látványvilág és a speciális ruhaköltemények jellemzik. Szűcs Edit ezúttal sem hétköznapi jelmezeket alkotott, ugyanakkor a kreációk a MOME tanulóinak munkáját is dicsérik. „Az emberi test számomra épp olyan önkifejezésre alkalmas eszköz, mint a festőnek a vászon. A testmaszkok látványvilágával új struktúrát kívánok teremteni, amellyel egymásba záródó világokként képzelhetjük el a szellemet és az anyagot, a testet és a lelket, az álmot és az ébrenlétet, a tudatot és a tudattalant is.” – Vallja az iparművész. A táncosoknak köszönhető érdekesség, hogy a magas sarkú cipő hiányát féltalpon történő közlekedéssel pótolják.

Az előadás egyik kulcsfogalmaként a változást említhetjük. Az evolúció, az egyes élőlények, a mozdulatok és az előadást nagymértékben meghatározó divat is állandó változást mutat. Kezdetben „bebábozódott” alakokat látunk a színpadon, a szükségszerű és elkerülhetetlen átalakulás tényétől, vagy akár épp a pillanatnyi tehetetlenségtől szenvedve. Később kikerülnek a burokból, egyre emberibb formát öltenek, mely transzformálódást a jelmezek is követik.

Újra és újra megjelennek táncosok, mindig kicsit másképp, egymáshoz való viszonyuk is széles skálát jár be, miközben a felettük vetített animációk is azt sugallják, ennek sosem lesz vége. Paradox módon a változás állandóságát közvetítik, a megállíthatatlanul hömpölygő folyamatot pedig csak a valós – vagy éppen hogy látomásos – divatbemutatóként megkoreografált jelenetek képesek megszakítani. A fehér, mennyasszonyok sokaságára emlékeztető kosztümök mellett egyedül itt jelenik meg a fekete szín a modelleket instruáló férfi személyében. A darab nőiességét tovább erősíti a középen álló, kiemelkedő nőalak, aki végig figyelemmel kíséri az eseményeket, de nem avatkozik közbe. Jelenléte valamilyen felsőbb erőt, sorsszerűséget áraszt.

Az emberi kapcsolatokban a megfelelő kommunikáció hiánya, a magány, valamint az egész elgondolás végzetszerűsége számtalan lehetőséget ad a nézőnek arra, hogy kérdéseket tegyen fel. Ez pedig a legtöbb, amit egy ilyen jellegű előadástól kaphatunk. Nem válaszokat ad, azok megtalálása már a mi feladatunk. Önmagunkban és mindenben, ami körülvesz minket.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Tánc Trafó Kortárs Performance Természetes Vészek Kollektíva

Ajánlott bejegyzések:

  • Vajdasági színházi előadások mutatkoznak be a 13. Vendégváró Fesztiválon Vajdasági színházi előadások mutatkoznak be a 13. Vendégváró Fesztiválon
  • Körforgásban – Tradíció és modernitás egy új, formabontó divatszínházi előadásában Körforgásban – Tradíció és modernitás egy új, formabontó divatszínházi előadásában
  • Átadták a Színikritikusok díját Átadták a Színikritikusok díját
  • Újra lesz Nagy Utcaszínház a Szigeten Újra lesz Nagy Utcaszínház a Szigeten
  • A kis herceg Budapestre érkezik A kis herceg Budapestre érkezik

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr757939906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard