Egy kis darab Amszterdam épül Budapesten. Itt forgatják ugyanis a holland Közmunkák című könyv filmváltozatát. Vajon miért ilyen közkedvelt filmes terep városunk?
Thomas Rosenboom, híres holland író magyarra is lefordított Közmunkák (Publieke Werken) című művét dolgozza fel egy Budapesten készülő film. A könyv és alkotója hollandiai hírnevének köszönhetően az ottani közönség is sokat hallhat a magyar helyszínről. A holland újságcikkek segítségével pedig mi is megtudhatjuk, mi ennyire vonzó fővárosunkban.
Igaz, hogy a regény Amszterdam centrumában, és a Drenthe tartomány tőzegvidékein – két tipikus németalföldi helyszínen – játszódik, a film a Duna partján kerül felvételre. Ennek különböző okairól a producerek és a látványtervező nyilatkoztak a Volksrant nevű holland online lapnak.Elsősorban anyagi okokról beszélhetünk. Az adók a hollandok számára kedvezményesek: minden, az országban felmerülő összegből (ez a Közmunkák esetében 2,4 millió euró–kb. 700 millió Ft.) 25%-ot kell visszafizetni. Endrényi Krisztina, társproducer elmondta: ez a 2004-es adókedvezmény fontos siker. „A kormány minden büdzséátalakítás ellenére ezt a filmes kedvezményt sértetlenül hagyta”.
A külföldieknek azonban bizonyos feltételeknek meg kell felelniük. Ilyen például egy magyar partner alkalmazása – ez esetben Endrényi Krisztináé. A producereknek továbbá át kell menniük egy kulturális teszten. Fontos, hogy mi a történet, illetve, hogy hozzátesz-e valamit az európai örökséghez. „Pornó, szappanoperák és erőszakos filmek esélytelenek.” És a Die Hard 5., melyben azért előfordul erőszak? Endrényi mosolyog: „ A rendszer rugalmas.”
A magyar munkaerő is olcsóbb. A dolgozók itt egyharmad, vagy fele annyi fizetést kapnak, mint Hollandiában vagy Flandriában. A hétvégi munkáért nem kapnak magasabb bérezést. A filmmunkanapok 11 órából állnak, Hollandiában tíz órából. Az olcsó munkakellékek közül kivételt képeznek a lovak és a kocsik, ezek Budapesten drágábbak.
A producer, Arnold Heslenfeld gyors számolása szerint: „Egy-másfél millió euróval (400 millió forint) jobban jövünk ki. Itt 2,4 milliót adunk ki (kb. 700 millió forint), ez Hollandiában több mint 3,5 millió euró lenne (több mint 1 milliárd forint)”.
Azonban nem kizárólag a pénz miatt választották Budapestet. A látványtervező, Hubert Pouille az itteni művészeket is dicsérte. „Egy régebbi filmben két fiatal hölgy segített. Táblákra volt szükségünk, feliratokkal. Ők fogtak egy-egy ecsetet, és csak úgy saját kezűleg tökéletes betűket festettek. Ez a fajta mesterség nálunk már nem is létezik. Ők művészeti képzést kaptak, nálunk ez egy klasszikus, elméleti oktatás. A mi művészeink majdnem csak konceptuális alkotásokat készítenek (…) Ha a díszletet Hollandiában használnám fel, akkor is itt csináltatnám meg, és innen szállítanám a mi országunkba. Ilyen ipari mértékű látványüzletünk nekünk egyszerűen nincsen”. A munkaerőről nem is beszélve. „Hogyha változtatni szeretnék valamit a dekoráción, mindjárt felbukkan egy körülbelül húszfős legénység” - mondta el Pouille.
A budapesti Origo Stúdióban az amszterdami épületek másait Georg Breitner (1857-1923), akkori fotográfus fekete-fehér képei alapján építik fel. A Publieke Werken filmet a holland közönség 2015-ben tekintheti meg.Forrás: Volksrant.nl