Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egy gyilkosság története

Egy gyilkosság története

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 12. 06.
Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
2025-05-13 09:07:41

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző

Jubileumi koncertet ad a PASO
2025-05-12 18:00:00

20 éve jelent meg első stúdióalbumuk, a Budapest Ska Mood. A kerek évforduló alkalmából május 24-én a

további bejegyzések a szerzőtől »

Szeretet és undor, aljasság, kéjvágy és testvéri érzelmek, gyilkos indulatok és tiszta szerelem. A Karamazov testvéreket december 21-én mutatják be a Radnóti Színházban.

Dosztojevszkij regénye a világirodalom egyik legnagyobb hatású, örök érvényű darabja. Minden mozzanatában minden benne van: szeretet és undor, aljasság, kéjvágy és testvéri érzelmek, gyilkos indulatok és tiszta szerelem. Éteri vágy a jóságra, a világ megértésére, az élet értelmének megtalálására.

Három fiútestvér (vagy négy, ezt nem tudhatjuk biztosan) és egy zsarnoki apa. Zavaros pénzügyek, bonyolult féltékenységek, hiábavaló békítési kísérletek – végül gyilkosság, öngyilkosság, börtön, őrület. És a halhatatlan remény, hogy mindebből van kiút.

Fotó: Bálint DánielDosztojevszkij regényéből számos színpadi adaptáció született, a Radnóti Színház-beli változat a megrendítő gyilkossági dráma révén elsősorban a legfontosabb regényalakok szinte emberfeletti küzdelmét állítja előtérbe, azt a küzdelmet, amellyel a választ keresik a kínzó és fölemelő, örök emberi kérdésre: miért élünk?

A Karamazov testvérek a Csehov, Osztrovszkij, és Babel bemutatók után a Radnóti Színház orosz-sorozatának legújabb darabja, Valló Péter rendezésében.
„Minden irodalmi élmény nyaggat...”

beszélgetés Morcsányi Géza dramaturggal

A Holt lelkek után most újabb regényadaptációt készítesz, te írod színpadra a Karamazov testvéreket.

A Holt lelkek félig-meddig átdolgozás volt, sok olyan megoldást alkalmaztam, amit másoktól vettem át. Bennem nincs olyan drámaírói véna, hogy szuverén íróként nyúlnék egy regényhez. Nagy alázat és szeretet van bennem ezek iránt a művek iránt. Rajongásnak is mondanám. Az izgat, hogy azt az epikus erőt, amit az eredeti művek képviselnek, hogyan lehet színpadi erővé átalakítani. A Karamazov testvérek dialógusaiban igazi és könnyen követhető drámai feszültséget érzek. Persze mióta az életem összefonódott a színházzal, minden irodalmi élmény nyaggat engem, hogy vajon át lehetne-e adni az embereknek úgy, hogy az én két nagy vonzalmam, az irodalom és a színház találkozzon.

Hogyan álltál neki az adaptálásnak?

Az alapvető döntéseket Valló Péterrel közösen hoztuk meg. A legelején megállapodtunk, hogy arról szóljon ez az adaptáció, hogy mi értelme van az életnek, van-e értelme egyáltalán. Megegyeztünk, hogy részben technikai, részben színházi okból nem lesznek női szereplők a színdarabban. Megegyeztünk abban is, hogy a regény transzcendentális rétege minél inkább legyen jelen, tehát jelenjenek meg az emblematikus képzelt figurák, mint az inkvizítor vagy az ördög. Ez alapján igyekeztem találni valami drámai formát. Először volt eleje és vége, aztán alakult a kettő között a történet. Fontos volt, hogy legyen egy jól követhető történet, és közben a rejtettebb tétje a regénynek, hogy milyen esélyei vannak az embernek a boldogságra, a megváltásra, van-e isten vagy nincs, úgy tudjon kibomlani, hogy mindenki által érthető legyen.

A regényből nyilván sok mindent el kell hagyni a színpadi változatban. Volt olyan, ami után fájt a szíved?

Hát persze. A női jeleneteket átlapozni, mert adott konstellációban nem érdekelnek, nem könnyű dolog. De ez egy olyan telt irodalmi szöveg, ahol bármelyik férfi szereplő egy-egy mondatában minden benne van a női szereplőkről. Bármelyik mozzanat, ami adott esetben a regényben egy mondat, csordultig tele van érzelemmel, szellemi feszültséggel, érzékiséggel. Mert Dosztojevszkij ilyen nagy író.

Van kedvenced a Karamazov fiúk közül?

Nincs. Sőt, házi használatra megszerettem az apát. Bevallatlan vagy bevallhatatlan vonzalom ébredt bennem iránta. Részen azért, mert hihetetlen gyönyörűség azt figyelni, hogy milyen őrületes írói tudással, írástechnikai fogásokkal van megalkotva a figura. Másrészt pedig, amikor először olvastam a regényt, azt gondoltam, az apa egy undorító bohóc, aki a fiait kisemmizi, garázda, pofátlan, rossz humora van, és kínos helyzetbe hoz mindenkit. Nem is emlékeztem, hogy azt mondja: „55 éves vagyok és még 20 évig férfi akarok maradni”. Csak közben én 62 éves lettem. Mostanra öregebb lettem, mint ez az ember. Van tudásom arról, hogy hány évig szeretnék még magamra férfiként tekinteni. Másként nézek az egészre.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Premier Radnóti Színház Adaptáció Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij

Ajánlott bejegyzések:

  • Premier a Pesti Magyar Színházban - bemutatták az Ezeregy éjszakát Premier a Pesti Magyar Színházban - bemutatták az Ezeregy éjszakát
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr117940126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard
Mobil