Egy üvegből, acélból és betonból készült őselefánt lett Lyon új szimbóluma. A Musée des Confluences futurisztikus múzeum a francia város jelképes pontján, a várost körülölelő Rhône és Saône összefolyásánál áll.
„A múzeum neve rendkívül találó. A földrajzi elhelyezkedésen túl egyúttal a találkozás filozófiai értelmére, az eszmecsere lényegére, a dolgok különböző oldalról való megközelítésére is utal. A gyűjtemény bemutatásánál a multidiszciplináris elv érvényesül” – hangsúlyozta az igazgató, Hélène Lafont-Couturier.A hatalmas kristályfelhőre vagy mások szerint inkább valamiféle óriási rovarra emlékeztető, összesen 22 ezer négyzetméteres épületben egy időben 9 (3 állandó és 6 időszaki) kiállítás fogadja a látogatókat. A múzeum koncepciójában az ember áll a középpontban.
„Olyan kérdéseket fogalmaztunk meg, amelyeket mindegyik társadalom és minden ember feltesz az élet eredetével, az ember megjelelenésével, a világ keletkezésével, az ember helyével az élőlények rendszerében, a társadalmak szerveződésével, a halállal kapcsolatban” – magyarázza Nicolas Dupont, a kiállítások és a gyűjtemények vezetője.
Az egyik legfigyelemreméltóbb kiállítási tárgy egy mamut. A múzeumtól alig két kilométerre találták 150 évvel ezelőtt, és azt bizonyítja, hogy az Alpok gleccserei a negyedidőszakban egészen Lyonig értek. A kövületek a Föld történetéről mesélnek, de ahhoz, hogy megértessük bolygónkat fontos, hogy egyúttal el tudjuk helyezni a világegyetem rendszerében.
A múzeumokban általában semmihez sem szabad hozzányúlni. Itt viszont egyenesen arra biztatják a látogatókat, hogy érintsék meg a kiállítási tárgyakat.
„Elhatároztuk, hogy áthágjuk a szabályokat, és a látogatóknak megengedjük, hogy megtapogassák az eredeti tárgyakat. Az emberek vágynak erre, és itt most meg lehet érinteni például a marokkói Zag mellett lezuhant 630 kilós meteoritot is” – mondja Nicolas Dupont.
A fajok eredetéről és az evolúció fontosabb állomásairól elmélkedhetünk ebben a hatalmas teremben, ahol az ember a lenyűgöző látványtól inspirálva azon elmélkedhet, hogy hol is van a helye ebben a csodálatos sokféleségben.
„Arra szeretnénk ráébreszteni a látogatókat, hogy az ember csak az egyik emlős a többi 5 ezer között, és csak az egyik faj a 10 ezer féle madár mellett, amelyből ebben a látványos teremben 200-at be is mutatunk” – hangsúlyozza Dupont.
Az eszkimóktól az inkákon át a pápuákig ívelő múzeumi kalandozás végén elérkezünk az utolsó terembe, amelyet a halállal kapcsolatos kérdéseinknek szenteltek.
„Minden teremben mai kérdéseket feszegetünk, és a témákat természetesen egy kortárs gondolattal foglaljuk keretbe. Ez egy időutazás, de mai szemmel. Mindegyik végén egy kortárs műalkotás áll. Ezt a termet a például a lyoni Aubanel műve zárja, aki azt üzeni: memento mori, azaz emlékezzünk a halálra, mert bizony egyszer mindannyian meghalunk.”
A Musée des Confluences decemberben nyitotta meg kapuit. A „tudás kristályfelhője” azonban több, mint egy múzeum. A nagyközönséget bevonó tudásközpont Lyon legújabb szimbóluma a Rhône és Saône folyó találkozásánál.
Forrás: Euronews