Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A királynő halott

A királynő halott

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2015. 01. 26.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Mindenütt csend és sötétség. Macbeth és felesége a színpad kellős közepén felállított ágy puha párnái között ébredeznek. A beteg boszorkány csak ezután következik.

A vegetáló Magyar Színháznak éppen egy olyan erős rendezőre volt szüksége, mint Horgas Ádám. Az ismert tragédiát a Shakespeare-kutató, Kállay Géza még forró újrafordításában játsszák, azonban a szövegfrissítés indokolatlan. Egyébként a rendezői ötlettárból fakadóan a mű újraértelmezése némi túlzással belecsúszik abba, amit konceptuális művészetnek nevezünk, bár ezért nem az újrafordítás felelős. Eredeti elképzelések sora: modern technika, biogazdálkodás és rohamrendőrök olyan otthonosan jelennek meg a színen, mintha éppenséggel korhű kellékei lennének a középkori világnak, amelyben a mű játszódik.

Fotó: Mészáros Csaba
Szintén az előadás újítása, hogy egyik főhősét, Duncan királyt lecserélték egy bizonyos királynőre, akit a Lady Duncan (megformálója: Szalay Kriszta) megnevezés illet. Azon kívül, hogy ellene szőnek merényletet Macbethék, szinte semmilyen szerepe nincs a drámában, hiszen a tragédiasorozat előidézője sem ő, hanem a Sors, vagy éppen maga Machbet, akinek egy boszorkány jósolt hatalmat. Történetesen ez a boszorka nyitja az előadást: még a függöny sem emelkedett fel, de már fülünkben visszhangzik kísérteties kántálása, amelyet egy ősi nyelven (valószínűleg ókelta) sziszeg el.

Fotó: Mészáros Csaba
Mindeközben Macbeth és bájos felesége összegabalyodva ébredezik egy hatalmas ágyon. A színen minden kísértetiesen sötét, csupán az ágy világít az éjszakában. Aztán hófehér köntösbe bújtatott fiatal lányok kerülnek elő, akik némileg szürreálissá és félelmetessé teszik az összhatást. És néhány pillanattal később már csak azt érzékeljük, az előadás beszippantott minket: hol kerekesszékben, hol ijesztően sántítva jelenik meg egy elcsúfított arcúra maszkírozott boszorka, akit Ágoston Katalin, a Centrál Színház kiemelkedően tehetséges művésze alakít. Ha valamire mindenképp emlékezni fogunk ebből az előadásból, az ő, ugyanis annyira beteg és eredeti, hogy az felejthetetlen. Éppenséggel Frankenstein is lehetne, vagy a pszichopata sorozatgyilkos Hannibal Lecter. A címszerepet alakító Pavletits Béla viszont már kevésbé árnyalt karakter: fizikumát tekintve megfelelő Macbeth lenne, viszont a lelki megpróbáltatások élethű közvetítésénél már kemény falakba ütközik. Nem érezzük át a fájdalmát, tépelődését, de még az őrülete sem tűnik többnek egy jól begyakorolt színészi feladatnál. A kísértetek megjelenése is azért marad jó, mert a színpad végre tudja hajtani azt a bravúrt, hogy váratlanul, a semmiből felhozzon két halott szereplőt, ők pedig úgy ébresztenek bűnbánatot a főhősben, ahogy az meg van írva. Balsai Móni a főhős feleségét játszva már sokkal többet nyújt Pavletitsnél, tehetségesen játssza a szerető és egyben karrierista feleséget, aki könnyen befolyásolja férjét.

Balsai Móni és Pavletits Béla (Fotó: Mészáros Csaba)
Mégis, az egy tucatnál valamivel több színész jelenléte ellenére az igazi ütőkártya a látványvilág és az eredeti gondolatok tobzódása: Machbet hol egy kötélen lóg fölöttünk fejjel lefelé, hol egy modern háború esztelen forgatagában harcol. Utóbbi helyszínről természetesen a pirotechnikai csodák és a BBC vagy a CNN haditudósításait idéző tévéközvetítés, illetve annak óriási méretben történő megelevenedése sem hiányozhat. Az egymást követő erős képek tetőpontját a Birnam melletti erdő zárójelenete adja. Azonban a végeredmény mégiscsak felemás, ugyanis az apró díszletekből összeálló kép végül összeforr, de a szereplők elbukása és diadala annyira általános, akárcsak egy jobb gimnáziumi színjátszókör előadása. Viszont a média lüktető jelenléte üdítően hat az előadásra, napjainkban természetes, hogy az okostelefon az információszerzés alapja, a híradó objektív tájékoztatása pedig szintén emeli az előadás fényét.

Fotó: Mészáros Csaba
Shakespeare-t olvasni és látni semmivel sem rokonítható szellemi csemege, de a Magyar Színház Macbeth előadása csak azt bizonyítja, hogy megfelelő háttérrel, egy jobb társulattal lélegzetelállító előadást lehetett volna létrehozni. Így csak egy összességében élvezetes és igencsak kreatív, de mulandó színházi játékot kapunk.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Shakespeare Kortárs Magyar Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Irodalom és természet találkozása a színház falai között Irodalom és természet találkozása a színház falai között
  • Mi újság Macbeth-éknál 2024-ben? Mi újság Macbeth-éknál 2024-ben?
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr287941424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard