A londoni Tate Modern igazgatója vezeti az angol nyelvű online tanfolyamot, amely gyakorló és kezdő kulturális menedzsereknek szól, és februártól indul „Managing the Arts: Marketing for Cultural Organizations” címmel.
A Goethe Intézet és a lüneburgi Leuphana Egyetem által közösen kifejlesztett „mentorált nyílt online tanfolyamok” (Mentored Open Online Courses, MOOC) világszerte ingyenesen hozzáférhető interdiszciplináris továbbképzést kínálnak. A kurzus résztvevői Bangkok, Berlin, Budapest és Lagosz egy-egy neves kulturális intézményének esettanulmányával foglalkoznak. A tanfolyam sikeres elvégzését az egyetemi tanulmányokhoz felhasználható bizonyítvány (5 ECTS) igazolja.
A kulturális intézményeknél rohamosan nő a szakképzett munkaerő iránti kereslet. A kulturális menedzsment szakokon folyó képzés egyre kevésbé, a déli országokban pedig különösen nem képes fedezni ezt a szükségletet, a Goethe Intézet ezért már hét éve kínál világszerte továbbképzéseket a témakörben. E helyi kínálatot 2015 februárjától 14 hetes online kurzus egészíti ki „Managing the Arts: Marketing for Cultural Organizations“ címmel. Kulturális menedzserek, egyetemi hallgatók és más érdeklődők jelentkezhetnek az online tanfolyamra, ahol elsajátíthatják a kulturális menedzsment elméleti alapjait, és a terület gyakorlati teendőivel is ismerkedhetnek. Milyen a művészet és kultúra viszonya a piachoz és a marketinghez? Mit jelent a globalizálódás a kultúra helyi hagyományokra épülő rendszereinek? Hogyan birkózhatnak meg a kulturális szervezetek a digitalizáció kihívásaival?
A hat részre tagolt tanfolyamot a londoni Tate Modern igazgatója, Chris Dercon vezeti. A résztvevők kis létszámú interdiszciplináris csoportokban dolgozzák ki egy-egy konkrét gyakorlati feladat megoldásait. A tanfolyam négy esettanulmányra, Lagosz, Budapest, Bangkok és Berlin egy-egy fontos kulturális intézményének digitális beszámolójára épül. Helyi kulturális menedzserek interjúkban számolnak be arról, hogy intézményükben miként zajlik az egyes területek munkája, hogyan működik a kulturális marketing, a projektmenedzsment, a közönségszervezés, hogyan valósul meg a fenntarthatóság és a digitalizáció, és hogyan szervezik a pénzügyeket.
Lagoszból a Centre for Contemporary Art tudósít, amely a kortárs képzőművészet fejlődésével, prezentációjával és megvitatásával foglalkozó intézményként a fotóra, filmre és videóra, valamint a performansz- és installációművészetre fókuszál. Budapestről a Trafó Kortárs Művészetek Háza vesz részt a projektben, amely nemzetközi tánc- és mozgásszínházi, valamint irodalmi és zenei produkciókkal szerzett kiemelkedő hírnevet. Thaiföld kulturális életébe a Bangkok Art & Culture Centre (BACC) nyújt betekintést, amely Bangkok szívében ad helyet képzőművészeti, zenei, színházi, filmes, dizájnprogramoknak és más rendezvényeknek. Németországból a berlini HAU Hebbel am Ufer csatlakozott a programhoz, amely fiatal, kísérletező kedvű színházi produkciókat tűz műsorra három helyszínen.
Az esettanulmányokat nemzetközi kultúrakutatók, többek közt Arjo Klamer (Erasmus Egyetem, Rotterdam), Birgit Mandel (Hildesheimi Egyetem) és Nishant Shah (Leuphana Egyetem, Lüneburg) videóelőadásai egészítik ki. A kurzust tapasztalt szakemberek intervenciói, digitális tananyagok és az ajánlott szakirodalom tematikus jegyzéke teszik teljessé. A munkacsoportoknak nagy oktatási gyakorlattal rendelkező mentorok nyújtanak egyénre szabott segítséget, akik megalapozott visszajelzéseikkel értékelik a résztvevők által végzett munka eredményét. A kurzus elvégzését a lüneburgi Leuphana Egyetem bizonyítványa igazolja, amely Európa szerte elismert, és öt kreditpontnak (5 ECTS) felel meg. A tanfolyam nyelve angol. A videók német és angol feliratozással is megtekinthetők.
A lüneburgi Leuphana Egyetem Digitális Iskolája 2012 óta ülteti át különböző online oktatási formátumokba a „mentorált nyílt online tanfolyamok” koncepcióját. A Digitális Iskola kínálata a problémaközpontú, együttműködésre épülő tanulás elvéből és a résztvevők célirányos mentorálásából indul ki. Ez nem csak az egyetemi közösségek közti információáramlást segíti, de intenzív tanulmányi tapasztalatokhoz is juttatja a képzésben résztvevőket.
Bővebb információk a MOOC-ról, a „Managing the Arts: Marketing for Cultural Organizations” kurzusról és jelentkezési űrlap itt érhető el.