A Szkéné Színház és a Forte Társulat közös előadása, Helen Edmundson Irtás című darabja február 22-én és március 21-én újra látható a Szkénében.
Írország, 1652. Az angol parlament elfogadta történetének legkegyetlenebb rendeletét, „a Pokolba vagy Connaughba" néven emlegetett törvényt. Írország lakóit – férfiakat, nőket, gyerekeket – a sziget egy kietlen tartományába száműzik, másokat összekötözve hajóra raknak és a tengerentúlra hurcolnak. Aki ellenáll, kivégzik. Angol katonáknak hat fontot fizetnek minden lelőtt farkasért, és ugyanennyit minden ír „lázadó" fejéért. Egy lány nem a farkasoktól, az emberektől fél. Karácsony éjjel elkapják őt is. Sárga, fenyegető szempárok vesznek körül egy erdő övezte kastélyt. Figyelnek. Várnak. Az egyik szobában felsír egy csecsemő. Apja angol földesúr, anyja ír. Katolikus papok lógnak az út mentén. A házaspár szeretete lassan gyűlöletté alakul. Köd, éjszaka. Egy irtás az erdőben. Egymással szemben nő és férfi: már nem anya, és már nem apa. Hátuk mögött megmozdul az erdő. Farkasok? Emberek?A Szkéné darabja tavaly nagy sikereket ért el a magyar színházi életben: a közönség elismerése, a pozitív kritikai visszhang és az elnyert díjak is bizonyítják, hogy különleges produkció született. Az Irtás a Színikritikusok díjai közül kettőt is elvitt: övék lett 2014 Legjobb független színházi előadása, valamint Krisztik Csaba megosztva kapta meg a legjobb férfi mellékszereplő címet.
Részlet a kritikákból:
„Horváth Csaba rendkívüli érzékenységű rendező, tehetségéből bő vizű patakok fakadnak, kézjegye felismerhetően egyedi, világa azonosítható, emberi kútjai mélységesek, és sötét világának reménytelensége magasra emeli a nézőt, teatralitása pedig tiszta költészet.” - Tompa Andrea, Magyar Narancs
„A Forte Társulat a minden percében mesteri A nagy füzet után egy évvel ismét ugyanazt a témát feszegeti; azt, ami a legalapvetőbb azok közül, amelyekkel érdemes színházban foglalkozni: hogy mi teszi az embert emberré, mi az valahol mélyen a felszín alatt, amit emberségességnek vagy emberi minőségnek lehet nevezni. Míg A nagy füzet azt mutatta meg, hogy ez meglehet még azokban is, akikről alig is hinnénk, addig az Irtás a hiány felől közelíti meg a kérdést: mi van, ha ez a valami kivész az emberiség nagyobb részéből?” - Kovács Bálint, egyfelvonás
„Horváth Csaba rendezése nem hangsúlyoz jelentéseket, nem megmagyaráz, hanem játszik az általa kiválasztott eszközök és szabályok szabta keretek között. A homok néha maga a homok, néha földbirtok, néha hazaföld, néha mocskos sártenger, néha belülről bomlasztó agresszió, néha meg sírföld, a homokzsákok a kezdetekkor tekintélyt parancsoló erődítményt képeznek, majd fokozatosan az írek – akik az angol katonák által lefoglalt földjeiket próbálják visszaszerezni – panaszleveleivé lesznek, majd terhekké, végül pedig már csak romos, gyűrött, üres zsákok. Máskor csak a mozgáshoz, meg az emberi viszonyok kifejezéséhez szolgáló súlyok és eszközök ezek.” - Nyulassy Attila, 7óra7.hu
A Forte Társulat Horváth Csaba rendező-koreográfus által 2005-ben alapított formáció. A színészek-táncosok alkotta társulat egy Magyarországon kevéssé ismert formanyelv létrehozásán kísérletezik. A testekkel, hangokkal, tánccal, zenével és szöveggel egy új homogén nyelv megteremtése a cél. Az ily módon újrafogalmazott fizikai színházi műfaj megpróbál másképpen gondolkodni történetmesélésről, szituációról, jelenetezésről, színpadi időről, játéktérről, hatásdramaturgiáról, és egy egészen izgalmas és eredeti színészi játékot hív elő.
Helen Edmundson: Irtás
Fordította: Upor László
a Szkéné Színház és a Forte Társulat közös előadása
Időpontok:
Február 22. vasárnap 19:00
Március 21. szombat 19:00
Helyszín: Szkéné Színház (1111 Budapest, Műegyetem rakpart 3.)
További információ itt.