A tavalyi teltházas premier és több sikeres előadás után, március 17-én és 18-án ismét látható Örkény István Pisti a vérzivatarban című darabjának adaptációja a GlobART Társulat előadásában, a Bakelit Multi Art Centerben.

Ezek a kérdések nem a XX. század új keletű kérdései, az emberiség történelme folyamán mindig előtérbe kerültek. S mivel az ember ugyanazokat a hibákat követte, s követi el korról korra – csupán a díszletek és a szereplők neve változik – e kérdések ma is aktuálisak. A darab úgy mutatja be a múltat, hogy benne örvénylik a jelen, s a lehetséges jövő. Milyen ez a jövőkép? Szövevényes sorsunk fonalát saját magunk fonjuk-e, vagy mások? Kényelmes-e a báblét számunkra, vagy valami már rezdül a behálózott szövevényben, hogy megtörténjék a metamorfózis?

A GlobART egy 2013 szeptemberében alakult összművészeti társulat, tagjai színészek, képzőművészek, írók, költők, táncosok, zenészek. A társulat legfőbb célja, hogy ötvözze a színpadon a különböző művészeti területeket – a színjátszást, az élőzenét, a táncot, a film- és képzőművészetet –, s azokat harmonikus egységben tudja együtt lélegeztetni, maradandó élményt nyújtva a közönség számára. Kulturális missziója az emberi értékekre fókuszálni, azokra a belső dimenziókra, amelyek széthúzás helyett összekovácsolnak, amelyek a különbözőségek helyett az azonosság szépségét helyezik előtérbe napjaink túlfeszített, gyakran kaotikus világában.
A társulat az összművészet teljes eszköztárával vezeti jelenetről jelenetre a nézőt, hogy megválaszolja a feltett kérdéseket. A GlobART a kérdések megfogalmazásában segít, nem a válaszadásban. Rámutat arra, hogy a kérdések megválaszolatlanok maradnak mindaddig, amíg a válaszokat a külvilágban, és nem önmagunkban keressük. Meg kell tanulnunk kérdezni, és nem meghátrálni attól, ha a kérdéseink újabb kérdéseket szülnek. Örkény István, a darab írója erről így fogalmazott: „A groteszk megingatja a végérvényest, de nem állít egy másik végérvényest a helyébe. Pont helyett mindig kérdőjelet tesz, tehát nem lezár, befejez, hanem utat nyit, elindít.”
Az örkényi szöveg már önmagában groteszk színpadi helyzeteket teremt, a színészek a karakterekkel ezt hangsúlyozzák, vagy épp ellenpontozzák a teátrális színjátszástól egészen a belső lelki folyamatok megmutatásáig. A tánc a darabban egyfajta kivetüléseként jelenik meg a színészi játéknak, mint egy mélyből feltörő monológ. A torz, néhol félelmetes, és a komikus elemek ötvözete a darab szerves részeként megjelenő élő zenében is nyomon követhető.
A társulatról és a darabról bővebb információk az esemény Facebook-oldalán!