Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A leszállás problematikája

A leszállás problematikája

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2015. 03. 21.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Urizálás, korrupció, különös családi viszonyok és viszályok, de közben azért nevetni is lehet, méghozzá sokat. Amíg szét nem pattannak a Buborékok.

Mohácsi János rendező és testvére, Mohácsi István dramaturg joggal szeretheti Csiky Gergely 1884-ben írt színművét, a Buborékokat, hiszen a darab egyszerre társadalomkritikus és nevettető előadás. Mohácsiék három évvel ezelőtt a Kecskeméti Katona József Színházban be is mutatták a színdarabot, a felújított verzió akkor is nagyot szólt. Most a fővárosi Radnóti Színház intim atmoszférájára és egyedülálló szereplőgárdájára dolgozták át a százharminc éves művet, amelyet elsősorban a humor szálaira igyekeztek felfűzni. A Mohácsi-univerzumban jártasak számára néhány árulkodó jel rögvest feltűnhet: a nyitójelenetben felvonultatják szinte az összes szereplőjüket, a maguk játékosan pimasz módján átdolgozták az eredeti darabot, teletűzdelték megszámlálhatatlan poénnal, a kísérőzenét pedig állandó alkotótársuk, Kovács Márton és zenésztársai biztosítják.

Fotó: Dömölky Dániel
A háromfelvonásos darab az 1800-as évek végének Magyarországán játszódik, de mindenféle aktuálpolitikai felhang nélkül kijelenthető, hogy történhetne napjainkban is. A nagy precizitással megírt Buborékok a gazdag birtokos Solmay család kálváriájának története. A kezdetek kezdetén megtudjuk, hogy a rangidős Solmay csupán családapa, de családfőnek túlzás lenne nevezni, mert otthon az asszony, Szidónia hordja a nadrágot. Az események láncolata a két szülő köré épül, akik ugyan egymás jellembeli ellentétpárjai, de a megoldást sürgetik a maguk esetlen módján. Ebben az általuk teremtett világban öt gyermekükkel – három élhetetlen lánnyal és két léhűtő fiúval – és lenézett szolgálóikkal élnek. Szereplőink úgy süllyednek egyre mélyebbre, ahogy Mohácsiék finoman kibontják az újabb és újabb szálakat. Felszínre kerülnek a személyes ellentétek ést a társadalmi különbségek okozta feszültségek, a nagyzási hóbort, a valamilyen formában majdhogynem mindenkit érintő függőségek, a házassági konfliktusok, és végül bekövetkezik a teljes eladósodás, és a lecsúszás – de a polgári szalon illúzióját a végsőkig igyekeznek megőrizni. Ezt a folyamatot az alkotópáros olyan eszményi hitelességgel ábrázolta, amelyre talán csak a szituációt megszenvedők lennének képesek.

Kováts Adél, Gazsó György (Fotó: Dömölky Dániel)
A Gazsó György által játszott apa valamikor játékfüggő volt, most visszaszokott a kártyázásra, és egyre növekvő adósságot csinál. A korabeli francia vígjátékok hangulatának megfelelően tipikus papucsférj, aki habár megpróbálja menteni a menthetőt, de képtelen kihúzni magát a csávából. Felesége, a tomboló nő igazi elviselhetetlen akarnok, talán a klimax is rátesz egy lapáttal összeférhetetlenségére – Kováts Adél brillírozik a fiai által jópofán mamócának, vagy mamacicának becézett nagyvilági dicsvágyó asszony szerepében, aki realitásérzékkel nem rendelkezvén, szintén hatalmas adósságokat kreál mérhetetlen vásárlásmániájával. Pedig nem mondhatni, hogy rossz ember lenne, hiszen számára a család nagybetűs intézmény, amely mindenek felett áll.

Anyai izgatottságnál azonban többről van szó, gyerekei életébe szüntelenül beleszól, férjét is úgy korholja, mintha a gyermeke lenne, a família tagjait leszámítva pedig mindenkit levegőnek néz. A Buborékok szereplői közül az ő karaktere a legjobban felépített, valahogy úgy képzelem, játszani is olyan nagy élmény lehet, mint nézni.  Az öt gyermek közül a legtöbb már felnőtt, mégsem dolgoztak még soha életükben. Az egyik fiú (Rétfalvi Tamás) országgyűlési képviselő, de jószerivel semmit nem csinált, politikussá avanzsálását pedig a családi kassza sínylette meg. Testvére (Adorjáni Bálint) sem különb, ők csak élnek a nagyvilágban, bohém, cél nélkül tengődő fiatalok, akiknek a legnagyobb erőfeszítést egy részeg tivornya során elcsent oroszlánszobor hazaszállítása jelenti. Még otthonélő két lánytestvérük pártában maradt, az Andrusko Marcella által játszott idősebbik anyjához hasonló hisztérika, a legkisebb (Móga Piroska) pedig hebrencs kislány, aki most ismerkedik a nemiséggel. (Itt azért érdemesnek találom beszúrni, hogy a jelenet, amelyben egy répa is feltűnik, a Buborékok leggyengébb, és nagyon erőltetett jelenete.) A felsorolt négy testvér mindegyike eltörpül Solmayék már megházasodott leánya mellett, akit Szávai Viktória alakít. Pál András már korábban is megtapasztalt komikusi vénáját megcsillogtatva tombol féltékeny férjeként, nem mellesleg a vízügyi minisztériumban dolgozik, ami nem elhanyagolható szempont az események későbbi alakulását illetően. Felszarvazottsága okán ötpercenként összevesznek feleségével, ami rendkívüli humorforrás, hiszen, hiába a komoly társadalmi üzenet, a Buborékok elsősorban vígjátéki formula, amelyben semmi nem történik véletlenül.

Szávai Viktória, Petrik Andrea (Fotó: Dömölky Dániel)

A konfliktus akkor hág a tetőfokára ebben a pattanásig feszült helyzetben, amikor egy pályázat miatt egymásnak esnek a szereplők. Az emberi felelősség és az alapvető becsületesség kérdésköre kerül terítékre, az előadás azt vizsgálja, meddig fújható a buborék, mielőtt végleg elpattanna. Ha emlékezetes jeleneteket keresünk, egyből többet is kapunk. Felejthetetlen, amikor vásárlásból érnek haza a nőszereplők és kiderül, hogy itt lenne az ideje a fizetésnek. A legjobb helyzetkomikumokhoz sorolható az összes csörte a Schneider Zoltán által játszott vidéki bunkó és társasága között, már-már magát győzködő értelmetlen szónoklatai kezdetén feltör a nevetés belőlünk. Érdekes, hogy mégis ez a közönséges ember, a „pankotai rém” és Betti, a hallgatag szolgálólány (Petrik Andrea) az egyetlen valamire való jó ember a társaságban, persze nekik is van vaj a fülük mögött. A felsoroltak mellett Martinovics Dorina, Somhegyi György, Márton András, Szabó Kimmel Tamás és Róbert Gábor jelenléte fűszerezi a keserédes komédiát.

Rétfalvi Tamás, Márton András, Martinovics Dorina, Adorjáni Bálint (Fotó: Dömölky Dániel)

Korábbi adaptációikhoz hasonlóan a szinte csak együtt dolgozó Mohácsi-testvérek ezúttal is változtattak az eredeti szövegen: csupán a történet vázát hagyták meg, hogy azt egy élvezetesebb történettel öltöztessék fel. Ezúttal a konkrét politikai utalások is visszafogottak, csupán a médiamogul Simicska Lajos híres kiszólása tűnhet fel a vájt fülűeknek. Az aktualitás önmagában is tetten érhető a Buborékokban, de a modernizáció csöppet sem válik az előadás kárára, sőt ezáltal minden színésznek jut kisebb-nagyobb lehetőség a jutalomjátékra. Maga az előadás pedig a néző számára jutalom.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Radnóti Miklós Színház Mohácsi-testvérek

Ajánlott bejegyzések:

  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr437942724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard