Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Háború van

Háború van

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2015. 03. 31.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Puritán színpad. A szereplők beszélgetnek, zsörtölődnek, a készülő előadásra hangolódnak. Rövidesen megérkezik maga az eleven ellentmondás, Kurázsi mama is.

Talán maga Brecht sem gondolta volna, hogy a Kurázsi mama és gyermekei című drámája ilyen könnyedén beépül a drámairodalom klasszikusainak sorába. A mű amely születésekor, 1938-ban igencsak aktuális volt, éppolyan életszerű napjainkban is, csupán a hangsúlyok tolódtak el. Még mindig együtt tudunk érezni Kurázsi mamával és azzal a maroknyi emberrel, akiket egyetlen cél, a túlélés vezérel.



A darab elején (és a végén is) felvonul a teljes – meglehetősen zaklatott – szereplőgárda. Azonban nem telik sok időbe, elszállingóznak a többiek, és csak négy ember marad a színen: a markotányosnő és három gyermeke, Eilif, Stüsszi és Kattrin, akik rozzant szekerükkel járják a vidéket a harmincéves háború idején. Ahogy kinyitja száját az asszony, minden kétség eloszlik afelől, hogy a korábbi Kurázsi mamákhoz képest igencsak fiatal (negyvenegy éves) Fullajtár Andrea a lehető legjobb döntés volt a címszerepre. Benne megvan a fiatalok indulatának, hevületének sajátos keveréke éppúgy, mint az idősebbek tisztánlátása, ezáltal egyszerre már-már félelmet keltő, harciasan zord és nyers személy, akiben mégis felizzik az anyai féltés. „Magamat, a gyermekeimet meg a kocsit átmenteni a háborúban” – mondja, amikor katonákkal találkozva megosztja velünk, mit remél még az élettől, de a véres öldöklés gátat szab terveinek. Évek telnek el, azonban a pontos időmúlását csupán a dokumentumfilmbe illő narráció segítségével és a háttérben kivetített dinamikus képsorokból következtethetjük ki. A háborús hanghatásokat ezúttal a színészek alkotta zenekar csalja elő (természetesen az elidegenítő hatású songok is elmaradhatlanok), azonban ez a megoldás emberközelibb, mint az unalomig ismert lövés, ágyútűz vagy éppen lónyerítés hangja.



Az egyéni drámák kibontakoztatása helyett Zsámbéki Gábor rendezése a címszereplőre fókuszál, a mű címében is szereplő gyermekek csupán eszközök.  Az Antal Csaba tervezte lecsupaszított, szegényes színpad és annak háttere szinte mindvégig változatlan, csak az érkező szereplők színezik valamelyest. Persze ők is csak a maguk módján, mert arra mindnyájan ügyelnek, hogy Brecht epikus drámafelfogását tiszteletben tartva, ne ragadtassák el annyira magukat, hogy a néző azonosulni tudjon velük. Ekképpen a szerepétől némi, alig észrevehető távolságot tartó Fullajtár Andrea is visszafogott: elmaradnak a heves érzelmi kitörések, a széles gesztusok, nincsen komolyan megágyazva a drámai végkifejletnek sem. Pálos Hanna a néma Kattrin szerepében végtelenül erős, de Kurázsi mama fiai, Dankó István és Mészáros Béla háttérbe szorulnak, rövid jelenlétük csupán jelzésértékű. Lengyel Ferenc és Rajkai Zoltán ingerszegény katonafigurái mellett Keresztes Tamás némi önfeledt komédiát csempész a komor drámába. Említésre méltó még a szakács, Fekete Ernő megszokott játékstílusában és Elek Ferenc, a Kurázsi mamához szegődött zsörtölődő, megbúvó tábori pap is.



Zsámbéki darabjában a dráma a műfajhoz híven nincs előkészítve, váratlanul és a legnagyobb realitással történik az utolsó tragédia is, amelynek újfent Kurázsi mama az elszenvedője. Egy percig még a lélegzet is megfagy a nézőtéren és a színpadon, amikor Fullajtár Andrea még egyszer utoljára Kurázsi mamaként, ha nem is megtörten, de a sorozatos szerencsétlenségek miatt már megtépázva réved maga elé a semmibe. Ebben a pillanatban a mindig sziklaszilárd arc átvált a fájdalmát a legvégsőkig palástolni kívánó, de erre már szinte képtelen, meggyötört tekintetté. A lövés eldördülte után pedig végérvényesen elpattant valami, ezután a váratlanul érkező és tényleges feszültséggel teli befejezés várat csak magára.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Katona József Színház Bertolt Brecht Zsámbéki Gábor

Ajánlott bejegyzések:

  • Új videósorozat Tillával és a Katona fiatal művészeivel Új videósorozat Tillával és a Katona fiatal művészeivel
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr317942996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard