Fájdalmas felismerések, játékösztön, ember és gép találkozása. A Goethe Intézet és a Ludwig Múzeum no pain, no game című kiállítása május 17-ig látható.
A művészpáros világszerte első önálló kiállítása, a „no pain no game” olyan munkákból válogat, amelyek a legkülönbözőbb módokon késztetnek interakcióra.
A két techart-művész ember és gép intenzív találkozásaként formálja meg központi kérdésfelvetését, amely az alternatív felhasználói interfészt kutatja. Leleményesnél leleményesebb konstrukcióik 2001 óta puhatolják – korántsem mindig kesztyűs kézzel – az ember és az általa használt készülékek közti határokat. A //////////fur//// („fur”, angol „szőrme”) néven ismertté vált duó a kézzel tapintható érintkezési pontra fókuszál. Érzékileg átélhetővé akarják tenni a művészetet – mégpedig a megszokott komfortzónából kilépve.
A Kultúrpart stábja a kiállítás megnyitóján próbálta ki a néha fájdalmas, máskor szórakoztató játékokat. A két lelkes művészt a gépek hátteréről kérdeztük, Oroszlán Szonja és Simon Márton játékmesterek a hozzájuk kötődő kiállításrészletekről beszéltek. A Goethe Intézettől pedig Nagy Márta, a kulturális osztály vezetője mesélt a Spieltrieb (Játékösztön) projektről, amelynek keretében sor került a kiállításra.
A PainStation egyfajta „modern párbajozó készülék”, egyúttal tabudöntő mérföldkő a médiaművészetben: ez az első olyan számítógépes játék, amely a fájdalmat nem csupán vizuálisan jeleníti meg, de ténylegesen fájdalmat okoz. A többi kiállítási tárgy ugyan kevésbé drasztikus érzeteket vált ki, ám valamennyiükben közös, hogy a puszta bámészkodás nem elég teljes átélésükhöz.
Nézőjük csak akkor azonosulhat kis időre a műalkotással, ha van benne elég bátorság, és bele mer menni ebbe az újfajta interakcióba. Csak így, a „készülékekkel” érintkezésbe lépve nyilvánul meg a beléjük épített jó adag humor – nevezetesen olyankor, mikor az első pillantásra ismertnek tűnő interfészek egész másképpen viselkednek, mint ahogy várjuk...
A /////////fur//// név mögött két médiaművész-médiakritikus, két számítógépes berendezés- és játéktervező, Volker Morawe és Tilman Reiff áll. Művészetük láttán egyesek szadizmust emlegetnek, mások a műfaj dadaistáiként tartják számon őket szemtelenül rendhagyó látásmódjuk miatt. Műveik polarizálnak, provokálnak, lelkesedést és rangos nemzetközi elismeréseket váltanak ki. Elnyerték a Japán Médiaművészeti Díjat (2003), az Ars Electronica Fődíját (2002) és a ZKM Nemzetközi Médiaművészeti Díját (2003). A duó már világszerte számos kiállításon szerepelt, így a sanghaji MOCÁn, az Art Cologne-on, a San Franciscó-i Yerba Center for the Arts-ban, a New York-i MoMÁban és sok más helyen.
Morawe korábban űrelektronikusként és slágerproducerként dolgozott, Reiff interfész-tervezéssel foglalkozott. A kölni Médiaművészeti Főiskolán ismerkedtek meg, összeköltöztek, és ezzel számos olyan rendhagyó installáció alapjait rakták le, amelyek nem csupán játékra hívnak, de mindenekelőtt a mediális interakció mechanizmusaira kérdeznek rá.
A „no pain no game” kiállítást a /////////fur//// a Goethe Intézet felkérésére dolgozta ki. 2016-ig számos európai városban lesz látható a JÁTÉKÖSZTÖN! projekt keretében.
A Goethe Intézet és a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum közös rendezvénye
Látogatható: 2015. március 19. – május 17.
Helyszín: Ludwig Múzeum (1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.)
Aktuális programok
Május 02. 16.00 - 17.30Élő szerepjátékos tárlatvezetés a no pain no game kiállításon Tangl Edit képzőművész vezetésével
Május 09. 19.00 - 21.00
Unframed Records /// No Pain No Game /// Ludwig Múzeum
Május 10. 16.00 - 17.00
A JátékosLét Kutatóközpont előadása a no pain no game kiállításban
Május 17. 16.00
Német nyelvű tárlatvezetés a no pain no game kiállításban Simon Mártonnal