A rég- és a közelmúlt metrószerelvényeinek felvonultatásával kezdődött meg pénteken Moszkvában a 80 éves metró ünneplése.
Fúvószenekar köszöntötte a begördülő régi szerelvényeket. Reggel fél hatkor indultak a különböző korszakokban gyártott metrószerelvények, elöl az 1930-as évek, majd a későbbi korok kocsijai. A zenekar minden egyes szerelvény tiszteletére a korszak zenéjét játszotta.Számos film kötődik a moszkvai metróhoz. A Moszkvai séta című, 1964-ben bemutatott lírai komédiában, amely a hatvanas évek naiv fiataljairól szól, Nyikita Mihalkov színész-filmrendező énekelte a film betétdalát a metró mozgólépcsőjén. Az utóbbi hetekben sok-sok más orosz híresség mellett az ő hangját is hallhatták a föld alatt utazók, amint köszöntötte őket a jubileum alkalmából és jó utat kívánt nekik. A 80. évforduló alkalmából a leghosszabb vonalon, az Arbatszko-Pokrovszkaján metrómúzeumot rendeztek be. Minden kocsi más korszakot mutat be. A kocsikban korhű ruhákba öltözött színészek utaznak.
A londoni, a párizsi és a New York-i metró után a világon a 4. legnagyobb a moszkvai a maga 12 vonalával és összesen 327,5 kilométer hosszú hálózatával, de a világon a legtöbb embert szállítja. A 80 év alatt 145 milliárd ember utazott a moszkvai metrón. A metropolisz lakóinak a többsége a felszíni közlekedési dugók miatt a metrót használja, ha biztosan el akar jutni céljához.
1941-ben fel akarták robbantani a metrót, hogy ne kerüljön az orosz fővárost körülvevő náci német hadsereg kezébe. Egy történész a Pervij kanalnak elmondta, akkor ijedtek meg igazán a moszkvaiak, és gondolták, hogy minden elveszett, amikor megkezdődött a metrószerelvények elszállítása az orosz fővárosból.
A moszkvai metró 196 megállójából 44 az orosz kulturális örökség része. A legdíszesebbek között van a körvonalon lévő Kijevszkaja és a Novokuznyeckaja megálló híres mozaikképeivel. Utóbbiakat a második világháborús leningrádi blokád közepette készítette Vlagyimir Frolov híres orosz képzőművész, aki 1942-ben, a munka befejezését követően éhen halt. A moszkvai metró építése 1931-ben kezdődött, de a bővítése nem áll meg. 2020-ig még 78 megállót adnak át, folyamatosan korszerűsítik a síneket, valamint új vagonokat állítanak be.
Forrás: MTI