Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Lelket lehelni önmagunkba

Lelket lehelni önmagunkba

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2015. 05. 19.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Hátborzongató helyen járunk. A félhomályban a színpad szélén ülő szereplők várják a nézőket. Már megmozdulnának, de megérkeznek a színre a valódi színjátszók.

Magukkal viszik az életnagyságú bábokat, hogy lelket leheljenek beléjük.

A Nemzeti Színház nagytermében bemutatott Éjjeli menedékhely színpadképe találóan egységes és nem változik a darab során, a nézőtér felé meredeken lejtő színpad kisebb frusztrációt kelt a közönség soraiban. A fekete-fehér látkép fölött méretes tejszínű vászon terül el, ez akár maga az univerzum is lehet, amely színvilágát tekintve mindenképpen egységet képez a hófödte lenti tájjal.

Csak az emberek türemkednek be bántóan ebbe a tiszta világba: élnek, szenvednek, mérgelődnek, intrikálnak, szeretnek és hagyják a másikat szeretni. Látszólag minden létfunkció megfelelő, de valami mégsem klappol, hiszen mindnyájan univerzált egyéniségekké váltak a fogalom paradox módján: sorsuk és külsejük is összeolvad. Mindegyikük ugyanazt, a csak a fülnek szabad utat engedő fura – talán középkori – fejfedőt viseli, amely mondhatni egész arcukat takarja, ami hófehérre meszelt, belső tartalmukat pedig egy kifejezéstelen tekintetű, komor gyászbábbal érzékeltetik. Elvont, már-már abszurd a moszkvai Művész Színház rendezőjének, Viktor Rizsakovnak az elgondolása, mégis képes sikerre vinni ötletét.

Az előadás mozgatórugója éppen ez a szokványoson túllépő értelmezés, hiszen a bábok jelenléte legalább annyira érdekes, mint az, amit a színészek produkálnak. Nem kérdés, nem könnyű a mű befogadása. Már csak azért sem, mert ez az előadás az epikus színház sajátságait viseli magán, színészeinknél mégis érezni némi kritikai magatartáson alapuló speciális játékmódot, amely árnyalja teljesítményüket.

A légüres teret, amely megfelel Makszim Gorkij művének, drámai módon tölti meg élettel és feszültséggel a szereplőgárda. Önmagában az elképesztő szövegáradatért is nagy elismerés járna a Trill Zsolt, Tompos Kátya, Szarvas József, Pál András, Trokán Nóra, Huszárik Kata, Varga József, Tóth László, Rácz József, Ivaskovics Viktor, Kristán Attila, Tóth Auguszta és ifj. Vidnyánszky Attila alkotta kis csoportnak, de egytől-egyig a gondolati síkok közvetítésében is jeleskednek. Ezek a nihilben tengődő emberek, legyenek egy sötét pincében, kietlen börtönben, Isten háta mögötti helyen, mindnyájan szenvednek valamitől. Már hitüket is elvesztették, ezért lopva néznek Lukára, a vándorra, aki egy napon utazótáskával a kezében beállít hozzájuk. Mintha csak egy másik galaxisból érkezne, az őt megformáló Törőcsik Mari festetlen arcával, és széles színészi eszköztárának egy részét minden erőlködés nélkül megvillantva szembesíti ezt a társaságot – önmagukkal. Egyedüliként ez a különös figura visz optimizmust, reményt, emberiességet és bölcsességet a hozzá képest primitív lények hétköznapjába. Az elmúlt száztizenöt évben Lukát sokan sokféleképpen értelmezték: játszotta már krisztusi tisztasága miatt gyermek, de a színészpanteon nagyjai is magukra öltötték viseletét. Törőcsik játékában most ez a halk szavú, öreg, nemtelen és időtlen entitás. Kétségkívül a legerősebb teljesítményt nyújtja, a színésznőt kora csak hitelesebbé teszik. Ezért is elkeserítő, hogy a valóban megrázóan szép monológja alatt sehol nincs Törőcsik Mari, bejátszásról megy a drámai szöveg.

Kozma András dramaturg lükető fordítása élvezetes, hiszen rólunk, emberekről szól. Az egyik kulcsfigura, Trill Zsolt elmondja a híres gorkiji zárómondatot: "Eh... elrontotta a nótát... Ez a bolond!" Mégsincs vége az előadásnak, szereplőink a zárójelentben újra a színpadon ülnek, leveszik sötét napszemüvegeiket, majd előadnak egy songot. A vándornak legyen hála, megtudhattuk, hogy még a perifériára szorult, látszólag érzéketlen emberek lelke mélyén is lakozik valami, ami a felszínre hozható. A néző, néma tanú.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Oroszország Dráma Nemzeti Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Nagypolgári svindlik Nagypolgári svindlik
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr387944266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard