Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ha elkap: megkaptad

Ha elkap: megkaptad

Kovács Gellért a szerző friss bejegyzései 2015. 06. 19.
„A kispanda szinte beleszuszogott az arcomba!”
2018-04-20 14:24:25

A Pandák című IMAX-film nem sokkal, de valamivel mindenképpen többet tud annál, hogy szimplán csak vonzóvá

Clint Eastwood ajándéka
2018-03-16 12:40:11

Egy 87 éves hollywoodi legenda azt csinál, amit akar. Most éppen 30 millió dollárt költött arra, hogy három

A lány, aki hiába ugrotta meg a tripla axelt
2018-01-31 13:56:50

A 3 Oscarra jelölt Én, Tonya annyira szórakoztató film, hogy közben szinte észre sem venni, mennyire zavarba

A kicsi mindenhonnan nézve nagy lehet
2018-01-11 11:07:03

Alexander Payne magához képest igencsak sokat markolt a Kicsinyítés sel, s az összetörpített kisember

további bejegyzések a szerzőtől »

E szép ajánlásokkal rendelkező horror valóban kiemelkedő mozi. Ráadásul nem csak ijesztget-sokkol, hanem ütős gondolatai is vannak – s nem fél velük visszaélni.

Mitchell a múlt és jelen műfaji hagyományaiból merít, filmjének feszült szomorúságát retro-szintetizátorzenével ragozza tovább, de elsősorban abban kiváló, ahogy fiatal szereplőinek igencsak provokatív célzatossággal nyújt át belépőt a felnőttek félelmetes világába. Mert a Valami követ szerencsére csak másodsorban paráztat, bár esti izgulásra is tökéletesen alkalmas; vannak benne áldozatok, menekülések, állandó fenyegetés – és egy rém, aki/ami általában meztelen, mégse ismerjük fel pőre valójában. Mindig valaki másnak az arcát-testét viseli; lassú, mint egy zombi, megállíthatatlan, mint az AIDS. Szexuális úton terjed, s mint minden magára kicsit is adó horror-rémnek, neki is megvannak a maga szabályszerűségei, melyeken belül kiélheti magát: csak úgy lehet lerázni, ha a szerencsétlen „fertőzött” tovább adja a lehetőséget, azaz lefekszik valakivel – de ha az új célpont meghal, ismét a régi páciens kerül veszélybe.



Detroitban vagyunk, kertvárosi részen, pusztuló közegben, Mitchell számos alkalommal mutat kihalt, romos sorházakat, leginkább zenés autókázás közben persze – bár az évszám nem tisztázott, a film valószínűleg egy olyan képzeletbeli nyolcvanas években játszódik, ahol a Freddy Krueger-féle mozgóképes tinigyilkosoknak állt az amerikai (rém)álom látszólag makulátlan, ám valójában véres-rongyosra tépett zászlaja. Míg az Elm utcában szüleik bűneiért fizettek meg a srácok, addig a Valami követben a jövő játszik szadista, halálos játékot a kisfelnőttekkel. Érdemes megfigyelni – ahol persze ez tetten érhető –, hogy kiknek az alakjában támad a filmbeli rém, s miért pont az övékében? Mitchell, amikor csak teheti, apró jelzésekkel érzékelteti, miféle leckéztetés-büntetés zajlik a szemünk előtt, de kimondani, azt nem hajlandó. Például, miért nem látjuk a főhős leány édesanyjának arcát egyszer sem? Vajon miért eszik állandóan, s olvas orosz szépirodalmat vicces e-book-olvasóján a baráti társaság látszólag legjelentéktelenebbje? És egy kortárs horror miért tartja fontosnak egyáltalán, hogy rengeteg kérdést, ha úgy tetszik, pedagógiai célzattal hagyjon nyitva?



Leginkább azért, mert az alkotóknak van agyuk, s jó nagy arcuk is hozzá. Hogy rengeteg klasszikus, teszem azt Wes Craven, John Carpenter, s még jó sok mindenki más örökségére is ráismerhetünk a filmben, önmagában még nem lenne több menő zsánertörténeti sznoboskodásnál – az ilyesfajta magatartással összerakott produkciókból időről-időre előkerül egy-egy tehetségesebb darab. De most valami olyasmi történik a vásznon, ami igazán ritka: a látottak kommunikálnak a nézővel, mégpedig úgy, hogy nem félnek ítélkezni se – mindeközben pedig valóban a kommersz horror nyelvén szórakoztatnak, méghozzá igen magas színvonalon. Na de kit támad, kire mutogat láthatatlan ujjaival, s tulajdonképpen mit állít a Valami követ? Ki a felelőse, mi hozta létre az elszabadult borzalmat?

Hát, ez az, amit meg kell utána beszélni. Fura élményekre nyitott szülőknek és 16 év feletti gyerekeiknek különösen ajánlott a film megtekintése. Lesz miről vitatkozni utána. És vitatkozni: jó.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Film Horror Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Mozikba kerül az év egyik legjobb horrorfilmje Mozikba kerül az év egyik legjobb horrorfilmje
  • Hamarosan a mozikban az év legjobban várt horrorfilmje Hamarosan a mozikban az év legjobban várt horrorfilmje
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr147945106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard