Használható-e az IT-technológia a képzőművészetben, és van-e befolyása a művészetre? Kapunk-e valódi vizuális élményt, ha egy festményt síkképernyőn látunk?
A Bécsben megrendezett Digitalizmus - művészet és innováció című kiállítás minden kérdést megválaszol.Az osztrák-magyar kulturális és gazdasági együttműködés erősítése, valamint ismert és ismeretlen képzőművészek bemutatása a célja annak a kiállításnak, amit június 25-én Bécsben szerveztek meg, Digitalizmus címmel, egy irodaház tizenegyedik emeletén. Kilenc festőművész és grafikus kapott lehetőséget az IT-technológia művészetre kifejtett hatásainak vizuális feldolgozására, a témát kellőképpen kimerítve: Daque erektáló törpéjét, a telefonnal lefotózva tudjuk csak teljes valójában látni, hiszen egy QR-kódba van beágyazva; A. Nagy Gábor „pixeles” festményei korunk felületes vizuális világára utalnak; Ördög Noémi (aki művésznevén Naomi Devil) mételyes, futurisztikus közege annyira színes, hogy már-már pornográf; Christian Foidl kritikus alkotásai, az okostelefonok által mindenütt ott lévő, de magányos emberekről szólnak...
A kiállításnak otthont adó Qualysoft Informatikai Zrt. elnöke, Oros Péter szerint az általuk kifejlesztett QualysmArt alkalmazás lehetővé teszi a képzőművészeti alkotások virtuális újjászületését, s ez hasznos lesz a későbbiekben a műalkotások archiválására. Addig pedig arra kínál alternatívát, hogy egy galéria kiállítását megadott dramaturgia mentén virtuálisan szimulálni tudják - vizuális hiányérzet nélkül (némi szkepticizmus részünkről - a szerk.). Maradjunk a realitás talaján, a cég nem titkolt szándéka a presztízsépítés is. „Az első kiállítások óta több bécsi és budapesti galériával is együttműködünk; a Kogart első nemzetközi tárlatát például mi szerveztük meg.” Ami nem baj, sőt win-win szituáció: a művészeknek reklám, a cégnek pozitív megítélés a társadalmi szerepvállalás végett.
„Miután egyre több vernisszázst rendeztünk, a kollégáink olyan ötletekkel álltak elő, melyek új innovációs megoldások felé mutattak” - magyarázta Oros Péter a QualysmArt születését. Két tényt kell itt és most tisztáznunk, hogy ne keverjük később a szezont a fazonnal: először is, az okostévékre fejlesztett QualysmArt alkalmazás szerintünk kevésbé lesz hasznos a művészetek prezentálásában, mint inkább az üzleti szférában. A felhő alapú applikáció ugyanis végtelen számú készülék egy központi számítógépről történő vezérlését teszi lehetővé, s ebben a pillanatban kevésbé látjuk művészet-centrikusnak egy alkotás efajta sokszorosítását. Másodszor - az, hogy ennek bemutatását a képzőművészeten keresztül teszik, akárhonnan nézzük, becsülendő.
A kezdeményezés nem újkeletű - tízéves múltra tekint vissza, mialatt a cég a művészet és a technológia egymásra utaltságát vizsgálta. Egyébként az ötletet Sebastian Kurz osztrák külügyminiszter is támogatja, s a kiállítást évről évre a bécsi magyar nagykövet nyitja meg. Ez is jelzi az osztrák politika kultúra iránti elköteleződését. Innen, a stadionok országából nézve kissé utópisztikusnak tűnik, de higgyünk a szemünknek, s reménykedjünk abban, hogy ez a szemlélet nemsokára hozzánk is elér. És akkor mit számít az, hogy síkképernyős tévén, vagy fizikai valójában látunk egy festményt?!
A Qualysoft-ról: Hazánk, és egyben a régió egyik legsikeresebb független informatikai tanácsadó cége. Főbb ügyfeleik között bankok, biztosítók, energiaszolgáltatók vannak, de a kormányzati szektor egyes projektjeiben is részt vesznek. Az osztrák és magyar tulajdonosok az alapítás óta érdekeltek különféle művészeti ágak támogatásában, s az irodáikban szervezett vernisszázsok megszervezésével adnak lehetőséget a művészek bemutatkozására. A QualysmArt alkalmazás lehetővé teszi egy kiállítás virtuális szimulálását helytől és időtől függetlenül.