Október 2-án ér véget az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány nemzetközi karmesterkurzusa, melynek zárókoncertje 19.30-kor keződik a Budapest Music Center Koncerttermében.
Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány fiatal zeneszerzők és karmesterek továbbképzése mellett a 20/21 századi zene népszerűsítését, valamint nemzetközi hírű zeneszerzők személyes bemutatását tűzte ki célul.2015. szeptember 24. – október 2. között a németországi Villa Musica Alapítvánnyal közösen szervezett nemzetközi karmesterkurzuson a világ különböző tájairól érkezett karmester hallgatók együttesre írt műveket próbálnak és mutatnak be a Budapest Music Centerben. A koncerten, mely a MustMEETComposers sorozat része, a kurzus legjobb hallgató vezényelnek. A program különlegessége, hogy ezen az estén hallható először Tornyai Péter Sprechgesang című műve. A hat hangszeresre és karmesterre komponált darab a német Villa Musica Alapítvány és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány felkérésére készült 2015-ben.
Tornyai Péter az ősbemutató előtt, a színpadon mesél a közönségnek az alkotás folyamatáról. Így emlékszik a mű születésére: „Ideiglenesen elvesztettem kapcsolatomat, bizalmamat a hangmagasságokkal szemben; minden eszembe jutó dallami vagy harmóniai konfigurációban a sztereotípiát hallottam, a hangok „külső” forrásból való generálásának módszereit (szeriális megoldások, átkódolások) ezúttal nem éreztem hitelesen alkalmazhatónak. Nem könnyítette meg a helyzetet, hogy a hangszer-összeállítás korunk egyik legáltalánosabb, legsemlegesebbé vált ensemble-ja. Megoldásomat a schönbergi sprechgesang technikájának instrumentális átültetésében találtam meg, vagyis a hangszerek szólamaiban a dallamvonalakat, hangok egymáshoz való körülbelüli viszonyait meghatároztam, a pontos hangokat viszont nem. A beszédszerűség kérdése másik aspektusból is jelen van a darabban: a hat hangszer önálló, szimultán megszólalásaiból kialakuló tömeg, illetve ugyanezek egyszólamú „beszédként” való összeolvadásának kettősségében. A véletlenre, a kiszámíthatatlanság erejére is bízott hangmagasságok mellett a zene időbeli szerveződésére még fontosabb szerep hárul.”
Program:
Pierre Boulez: Dérive 1
Tornyai Péter: Sprechgesang (premier)
Franco Donatoni: Arpege pei sei strumenti
Arnold Schönberg: Pierrot lunaire
Az eseményről további információ ITT található!