Október 31-én és november 1-én a Concerto Budapest meghívására a Zeneakadémián ad koncertet Jevgenyij Koroljov, zongoraművész.
Ezen az estén – a Concerto Budapest zenekar visszatérő vendégeként - Bach g-moll zongoraversenyét és Beethoven III. (c-moll) zongoraversenyét szólaltatja meg. Az Arvo Pärt (1935) művészetét közelebbről ismerők jól tudják, hogy az életműben milyen fontos szerepet játszanak a liturgikus zenei műfajok, s hogy az észt zeneszerző szakrális zenéje a legtöbb esetben – konkrét vagy áttételes módon – a liturgikus műfajok „funkcióját” is megőrzi.
A 2009-2010-ben komponált és a Berlini Filharmonikus Zenekar 12 csellistájának dedikált Missa brevis az istentisztelet három tételére (Kyrie, Sanctus és Agnus Dei) utal, a szövegek nem hangoznak el, így a liturgikus funkciót e rövid, kilenc perces kompozíció természetesen csak áttételesen töltheti be. A darab hangszerelése (a művet Pärt előbb 12, majd 8 csellóra dolgozta ki) biztosítja a hangzás homogenitását. E hangszeres „rövid mise” a szerző olyan korábbi műveivel áll rokonságban, mint a vonószenekarra írt Cantus in memory of Benjamin Britten (1977) vagy a Silouans’s Song (1991).
Beethoven legismertebb, legtöbbet idézett műve, az V. (c-moll, „Sors”) szimfónia a 19. század zenei gondolkodásának egyik sarokköve. A darab nyitómotívuma tipikus beethoveni zenei gesztusként él a zenei emlékezetben, miközben nem maga a motívum az igazán eredeti, hanem az a mód, ahogy az egész első tétel felfűződik e motívum ritmikájára. Nem a „dallam dörömbölése”, sokkal inkább a tétel feltartóztathatatlan sodrása, elánja kelti fel a hallgatóban a sors, a végzet (fátum) képzetét.
További információ és jegyvásárlási lehetőség a Concerto Budapest oldalán!