Cuhorka Emese, táncos. Általában Hód Adrienn együttesével láthatjuk, de legutóbb a Tünet Együttes előadásában egy 90 éves Auschwitz-Birkenau-túlélővel táncolt duettet.
Miről ismerni fel ma egy kortárs táncos nőt ?
Szerintem előfordulhat, hogy kis tanácstalanság után a cipős szekrényt azzal a magabiztossággal nyitja ki, hogy ott megtalálja a félbehagyott reggeli kávéját. Indokolt szabadsága van bármit kipróbálni, vállalva akár a bukást, vagy a tehetetlenséget, sőt. A napok nevei közül egyik sem kitüntetett, csak a Karácsony az ünnepnap, és 3 napig tart. Gyakran gondolja, hogy 'ma sem fizettem be'. Mosolyog a színpad szagától. Teste megkerülhetetlenül válhat szexizmus tárgyává. Ha nem mozog, vagy ha túl sokat mozog, nincs jól. Az egész város a munkahelye. Minden este átéli az ágy puhaságát a linóleuméhoz képest.
Ki, illetve mi volt neked a legnagyobb inspiráció a tánchoz?
Mielőtt megtanultam beszélni, végtelen hosszú énekeket improvizáltam. Hallom a felvételeken, hogy ezekhez mind tartozhatott valami mozgás is. Aztán amikor csak tudtam, rengeteget táncoltam a szobámban mindenféle zenékre, nem ítélkeztem, hogy mit csinálok, mert nem volt minta. Aztán anyával elmentünk a Balettintézetbe a felvételire, Kistarcsáról, de megláttam az épületet, és visszafordultunk. Nagyon jó döntés volt!
Normális életet szerettem volna élni, tanítani akartam, de most épp nem az van. Angelus Iván iskolájában egy olyan helyet találtam, ahol azt éreztem, hogy minden ismerős. Hód Adriennel is így éreztem.
Mesteremnek tartom Bálványos Hubát, grafikusművészt, művészettörténet és esztétika tanárt. Szerinte az esztétikum valamilyen érzékletes formában megnyilvánuló emberi- társadalmi lényeg. Minden szava fontos.
Kikkel dolgoztál együtt az eddigi pályád során a legszívesebben?
Minden iskolai tanulótársammal, akikkel kísérleti, házi bemutatókat, performanszokat készítettünk, Hód Adriennel, Karczag Évával, Fülöp Lászlóval és Molnár Csabával.
Milyen darabokban vagy látható épp?
Most volt a Sóvirág premier a Tünet Együttessel október 13-án a Vígszínház Házi színpadán. Hodworks: A halandóság feltételei október 16-án lesz a Muban, 17-én a Tünet Együttes: Apropó 2.0 szintén a Muban. Novemberben utazunk a Hodworksszel Rómába A halandósággal, aztán az IETM-en Ardai Petra-Tünet: Közhely és Halandóság. November 11-én pedig Molnár Csaba: Dekameron a Trafóban.
A Sóvirág című különleges darabot kinek ajánlanád?
Aki esetleg elégedetlennek érzi magát. Az kaphat az aktivitás lendületéből. Azt az állítást, hogy élek, és magam vagyok a felelőse az életemnek, és ennek az érzésnek a felszabadító erejét látni egy olyan emberen, akinek 20 perc alatt eltűntették az identitását. Éva akkor 18 éves volt, mikor megölték családtagjait, most 90 éves, Auschwitz-Birkenau-túlélő.
Nagyon jó együtt játszani, kinevetni magunkat, és komolyan venni. A táncban nincsenek generációs különbségek. A mozgás engedély a létezés szabadságára.
Mit sikerült az ő történetéből megértened?
A nőiségét, a testéhez való viszonyulását, az emlékei fontosságát, a nagyvonalúságát, emberi tartását, identitásának fontosságát, a rugalmasságát, a nyitottságát és a zártságát, a türelmét, az életerejét, a szabadságát, és ezeken keresztül önmagamat.
Mire készülsz ezután?
Fülöp Lászlóval december 4. 5. lesz új előadásunk a Mu Színházban, egyelőre mint Timothy and the Things. Molnár Csaba: Eclipse és Fülöp László: 'There's an elephant in every room...' egy estén lesz szintén decemberben a Trafóban. Hód Adriennel, a Hodworkszel januárban lesz új bemutató a Mu Színházban.
Meddig fogsz táncolni?
Ameddig a szimat tart. Mindig csak a következő lépésre figyelek, mint a Momoban az utcaseprő. Lép, söpör, lép, söpör. Nem nézek fel, hogy hova tartok, amíg minden lépést élvezek, amíg elevenen reagálok rájuk.