Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Leláncolt lehetőségek

Leláncolt lehetőségek

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2015. 10. 15.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

A Soltis Lajos Színház Aiszkhülosz művét hagyományos módszerekkel, de elsősorban a mozgás nyelvén szólaltatja meg: Prométheusz, nem kíméli magát, láncait megfeszítve küzd.

Felette a hatalom sötét árnya lebeg, háta mögött pedig a sorsistennők fonják az életfonalát.

Van annak valami különös bája, ha ókori műveket elevenítenek meg színpadon, a maguk történelmi hangulatában. Persze, számomra mindig értékesebb az, ha egy patinás művet nem úgy, és nem akként játszanak, mint ahogyan azt tették az elmúlt ezred/század/tizedévekben, hiszen a színház egyik szépsége éppen az, hogy képes úgy leporolni a régit, hogy abból valami merően új és izgalmas szülessen. A celldömölki Soltis Lajos Színház Prométheusz előadása azonban nem próbálja meggyőzni közönségét arról, hogy klassz ókori irodalmi művet olvasni. Nyilvánvaló, hogy szívesebben néznek a múltba, mint a jelenbe, de társulatuk az igazán nagy ötletszikrák nélkül is képes szórakoztatni minket.

Koromsötétség, semmi neszezés. A jórészt tízes éveik végén és húszas éveik közepe-végén járó szereplők dísztelen játszóhely padlóján ülnek. Egységes mindennapi öltözetben, sötétbe olvadó fekete nadrágban, átlagos fehér felsőben. A háttérben felsejlenek a moirák, a végzet asszonyai, akik csendesen szövik az emberi élet fonalát. Hamarosan felbukkan címszereplőnk, Prométheusz, a klasszikus hős, akinek tulajdonképpeni szenvedéstörténetét kísérjük végig. Nem látjuk, amint ellopja azt a bizonyos tűzlángot az emberiségnek, de tudjuk, hogy ezzel, és azzal, hogy megtanította a földi halandót különféle mesterségekre, szigorú büntetést érdemel. Szemléletes, ahogyan fizikai valójában leláncolják Prométheuszt, de csak a testét, a gondolatait és tetterejét lehetetlenség béklyóba fogni. Az egész produkció nem több mint egy statikus életkép, tényleges cselekmény nélkül. Csakhogy a felszín alatt komoly érzelmek, megfontolandó igazságok mozgatják a szereplőket, akik feszültséggel töltik meg a történetet. Az alkotók interpretálásában nem kerül nagy hangsúly arra, hogy ki Héphaisztosz, Ókeánosz, Hermész – csupán azt látjuk, hogy jelentést közvetítenek Prométheusz számára. Ők mind a főhősnek felkínált, lehetséges alternatívákat testesítenek meg, egyikőjük személyében még a szabadulás lehetősége is feltárul, de Prométheusz nem kér az ajánlatból. Büszkébb, bátrabb ő annál. Nem mellesleg van a kezében egy aduász: látja a jövőt, látja üldözője, Zeusz végnapjait.

Éppen ez a felismerés, a birtokában lévő tudás okozta dac teszi a karakterét valóban különlegessé. Hiszen nem csupán egy önfejű, jó fizikumú hősfigurát, hanem egy az események láncolatában olvasni képes, előrelátó lázadót fedezhetünk fel benne. Magában egyesíti a jót és a rosszat is: alig észrevehető különbséggel, a kétarcúság pejoratív jelentését elkerülve, megfér benne az emberiség segítő-tanítója és „a tagadás ősi szelleme”, ahogyan Az ember tragédiájában Lucifer nevezi magát. A Prométheusz Kozma András, a Nemzeti Színház dramaturgja rendezésében azonban ennél az általános Prométheusz-képnél nem mond többet, nem is akar. Helyette misztikus atmoszférát teremt, így az előadás egész jellege olyanná lesz, mintha egy ősi szertartáson ülnénk. Kozma értelmezésében Aiszkhülosz mitológiai története nem válik társadalmi, politikai-államvezetési, de még csak morális allegóriává sem, inkább az individuum szintjére igyekszik leásni. Az előadás egyik kiemelkedő pontja az, amikor a teljes szereplőgárda egyfajta rítustáncot jár a vállukon elhelyezett husángokkal. Látszik, hogy megszenvednek a feladattal. A fizikai egyensúly megtalálása egybeolvad az érzelmi egyensúly megteremtésével.

A Soltis Lajos Színház társulatának előadása nem klasszikus prózai produkció, inkább a Horváth Csaba nevéhez köthető fizikai színházhoz közeli attrakció, ahol minden mozdulatnak, apró gesztusnak szerepe van. Ez a szenvedéstörténet korai előképe a modern lélektani drámának, azonban nem csak a Trencsényi-Waldapfel Imre hagyományos fordításában megelevenedő monológokból és dialógokból tevődik össze a főkarakter, sokkal jelentősebbek azok az érzelmek, amelyeket valóban megjelenít. B. Péter Pál alakításában Prométheusz valóban félisten – ha nem is eget rengető színpadi súllyal, de kellő átéléssel, profizmussal formálja meg a civilizáció atyjának tartott hőst. A harmincéves színész számára még az egy színpadon töltött óra is komoly kihívás lehet, hozzá mérten szereplőtársai csupán asszisztálnak ahhoz, hogy az ő igazi drámája megszülethessen

Prométheusz egész ügye rímel arra az elkeserítő jelenségre, amellyel egyre többször találja szembe magát a 21. század gyermeke. Hiába tesz valaki jót, igencsak kevesen értékelik a valódi jó cselekedetet – Prométheusz is így járt. Szélmalomharcot vívott, emberfeletti erőfeszítéseiért megorroltak rá az istenek, az emberek pedig semmibe vették. Történetét tisztességesen meséli el a Soltis Lajos Színház, de vélhetően lehetőségei hiányából fakadóan, nem szól igazán egyéni színházi nyelven, és nem tükrözi a lényeget jobban, mint egy erősebb színjátszós előadás.

 

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma Antik Celldömölki Soltis Lajos Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr258044806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard