Bizonyára számos olvasónk indul iskolába, munkába, vagy éppen kirándulásra JanSport hátizsákkal a vállán. Nos, közülük kevesen tudják, hogy az ikonikus termék és a márkanév mögött egy szerelem és egy elkötelezett természetimádó története húzódik meg.
Skip Yowell a legendás természetjáró, a JanSport alapítója múlt szerdán hunyt el, tüdőrákban.Yowell, unokatestvérével, Murray Pletz-cel alapította meg a céget 1967-ben, felismerve a korszak igényeit: a '60-as évek Amerikájában ugyanis a hippimozgalommal egyetemben kitört a kirándulási láz, hívta a fiatalokat a vadon szava, és a flower-power generáció nemcsak elszívta, de természeti valójában is tanulmányozni kezdte a növényvilágot, ideértve a kaktuszok és gombák pszichedelikus hatásait. Aztán ott voltak a nagy Kerouack ihlette stoppolások, az Easy Riderek nyomába induló kalandozások a Mardi Gras-n, a nemzeti parkok újrafelfedezéséről nem is beszélve. Mindenki úton volt, és szerelmes volt, ahogy Skip Yowell is; ám ő a nagy többséggel ellentétben hűséges is maradt, sőt szerelméről, és majdani feleségéről Jan Lewis-ról nevezte el a céget.
Azonban a '80-as évek már a szőkített hajakról és a selyemkezeslábasokról szólt, a természet szava elhalkult. A cégnek váltania kellett, az eddig elsősorban vázas hátizsákokat gyártó vállalat a városi fiatalok felé fordult, akik a sulicuccot, walkmant, aztán húsz év múlva már laptopot, mp3 lejátszót, nem sokkal később pedig okostelefonokat, tabletet, és egyéb esőre érzékeny kütyüket cipeltek magukkal, és épp olyan vízhatlan táskára volt szükségük a városi dzsungelben, mint nagy elődeiknek az igaziban. A JanSport számítása bejött, és a mai napig diákok, kirándulók, és sportolók milliói hordják ezt a márkát a konkurens Eastpak-kel és Dakine-nal egyetemben.
Akik kegyeletüket kívánják leróni Skip Yowell előtt, azok a választhatnak a mester nevét viselő kollekcióból is.