Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szoknyahúzogató komédia

Szoknyahúzogató komédia

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2015. 10. 22.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Az első számú gyanúsított a gyilkosság helyszínén dolgozó Josefa, a Bolond lány, de nem kell sokat beszélnie ahhoz, hogy kiderüljön, talán mégsem ő a gyilkos.

Nem kell különösebb szimbolikát keresni A bolond lány című bohózat Karinthy Színházban bemutatott verziójában. A teátrum alapító-igazgatója, Karinthy Márton korábbi rendezései alapján következtetni lehetett arra, hogy tisztességes, igényes és hagyomány- és szöveghű előadásban lesz részünk. Bár éppen Karinthy az az alkotó, aki kifejezetten nehezményezi, ha előadásaira a kritikusok előítéletekkel ülnek be, s ebből kifolyólag ő már előre tudja, mit fog olvasni a rendezéséről. Ettől függetlenül, rendezői habitusa és színháza is olyan markáns stílusjegyeket visel magán, amelyeket képtelenség nem észrevenni. De ezúttal az „előítélet” nem volt több annál, minthogy múlt századi színjátszást és életszemléletet tükröző darab elébe nézek.

Minden elképzelésem beigazolódni látszott, ugyanis Buda „egyetlen magánkézben lévő színháza” valóban hozta a formáját. Amikor felmegy a függöny, egy impozáns párizsi lakásbelső, - mint később kiderül, ügyvédi iroda - fogad minket, háttérben a francia főváros polgári épületeivel, amelyek akár a margit-rakparti Palatinus-házak is lehetnének. A mindvégig egy helyszínen játszódó előadás fontos tényezője a régimódi lift, amelyhez még liftszolga is tartozik. Ott van a szobában a mérleget tartó istennő szobra is, elvégre bűnügyi történet elevenedik meg a színen. A krimiszál csupán egy laza szerkezetű váz, amelynek egyetlen funkciója van: nem túlságosan stabil talapzatként szolgál arra, hogy erre építkezhessen a szerző. A múlt század közepén íródott darab  színtiszta humor, amely ha néhol erőltetettnek is hat, mindvégig felüdülést hoz. A történet Sévigné vizsgálóbíró hivatali szobájában akörül forog, hogy ki gyilkolta meg Migeul Ostost. Az első számú gyanúsított a gyilkosság helyszínén dolgozó Josefa, de nem kell sokat beszélnie ahhoz, hogy kiderüljön, talán mégsem ő a gyilkos. Az előadás végig azzal játszik, hogy hol Josefára tereli a gyanút, hol bebizonyítani igyekszik ártatlanságát, leginkább úgy igazolva azt, hogy a lány az egyszerű emberek természetességéből fakadóan még saját magát is képes előnytelen helyzetben feltüntetni.

Szerencsére az előadás szereplői képesek bejátszani a rendelkezésükre álló teret. Mindenki otthonosan mozog az egymással szemben elhelyezett két íróasztal, a könyvespolc és a székek előtt, utóbbiakon egyre több lehetséges gyilkos követi egymást. Nagyon hamar kiderül, hogy amit három felvonásban látunk, az tulajdonképpen Földes Eszter jutalomjátéka. A 28 éves színésznő Josefa Lantenay szerepében minden, amit szerep kívánhat megformálójától: úgy játssza el a vidéki lányt, hogy egyszerre sajnáljuk és kicsit mérgesek vagyunk erre az egyszerű teremtésre. Jelenlétében mégis benne van az a kettősség, amely arra készteti a nézőt, hogy azt higgye, "kis szajhácska a nő" (Catullus szavaival élve), más megvilágításból azonban nem több egy naiv és buta lánynál, aki kicsit „habalykás”. Habár Josefa vaskos vidéki tájszólással beszél, és ez már önmagában szórakoztató kell hogy legyen, minden egyszerűségről árulkodó mondata mellett apró gesztusai, pillantásai is rendkívül nevettetőek. Ha éppen nem ő van középpontban, a színpad széléről is kacsint, nyelvet ölt, grimaszol vagy éppen szoknyáját húzogatja. Senki nem gondolta volna, hogy az, hogy a bolond lány nem hord bugyit, két és fél órán keresztül megbízható humorforrás maradhat. Nem kell túlságosan élesszeműnek lenni ahhoz, hogy feltűnjön: egy-két első sorban ülő idősebb úr szintúgy csatlakozna az elsőügyes bíróhoz és a törvényszéki írnokhoz, hogy meglesse, vajon tényleg van-e valami a lány virágos nyári ruhája alatt.

Szabó P. Szilveszter, az Operettszínház művésze a műfaj szabályaihoz mérten játssza a fiatal bírót, akinek a karrier és a morális értékrend között kell választania. Néhol túlságosan ódivatú az, amit csinál, de ebben a környezetben a patetikusság nem különösebben szemet szúró. Szirtes Gábor, a könyökvédős írnok szerepében a címszereplőhöz hasonló lehetőségek birtokosa, és a tehetséges karakterszínész meg is ragadja az alkalmat, számtalanszor nevetteti meg a közönséget. A szereplőgárdából még Csonka Andrást érdemes megemlíteni, csak nem kifejezetten remekléséért. Jobb színész ő annál, mint hogy rutinból végignyomja az egykedvű, fásult milliomost. A Karinthy Színház ezúttal is bebizonyította, hogy mindig van haszna, ha a legkülönfélébb típusú színészeket rakja össze egy-egy előadás erejéig.

A bolond lány példája rámutat arra, hogy anélkül, hogy különösebben variálnánk Marcel Achard 1960-ban írt színművét, az így is működik. Vannak darabok, amelyeknek nem tesz jót, ha nagyon ráerőltetjük a jelenkort. Nem számít, hogy a történet jól ismert mű, elfelejthetjük a klasszikus polgári színjátszást, elhessegethetjük az ódivatú atmoszféra miatti esetleges ellenérzésünket, mert valójában mégiscsak egy új utazás kezdetén állunk. Földes Eszter számára az út még csak most kezdődött, s igencsak érdemes őt útja során figyelemmel kísérni.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Humor Karinthy Színház Karinthy Márton Komédia

Ajánlott bejegyzések:

  • Júniusban visszatér a Love Letters! Júniusban visszatér a Love Letters!
  • Premier Miskolcon: a Kölcsönlakást mutatta be a Miskolci Nemzeti Színház Premier Miskolcon: a Kölcsönlakást mutatta be a Miskolci Nemzeti Színház
  • Komárom művészete mutatkozik be a Miskolci Nemzeti Színházban Komárom művészete mutatkozik be a Miskolci Nemzeti Színházban
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr298044890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard