Újra trendi a klasszikus zene, elsősorban azoknak a zenekaroknak köszönhetően, akik sokat tesznek azért, hogy megmutassák: van élet a dob meg basszuson túl is. Az Óbudai Danubia Zenekar Haydn sorozata olyan utazást kínál, amelyre akár bérletet is válthatunk. Indulás nov. 14-én!
Az előző évek újító kezdeményezését folytatva az új évadban is három részből álló zeneszerző-portré sorozatokkal szeretné becsalogatni a művek hátterére, és keletkezésük kontextusaira nyitott, javarészt fiatalokból álló közönséget a Budapest Music Center nagytermébe az Óbudai Danubia zenekar. Az őszi szezonban a sorozat középpontjában Joseph Haydn személye és életműve áll, amelyet nem csupán szimfonikus, de kamarazenei és vokális alkotásokkal is igyekszik közelíteni a hallgatósághoz a sorozat állandó házigazdája, Eckhardt Gábor. Az ő színes, vetítéssel és anekdotákkal átszőtt vezetésével szeretnék új megvilágításba helyezni a szerzők ismert, vagy éppen árnyékban hagyott remekműveit. Az őszi sorozat Haydn korai éveitől, a viharos szerelmeken át egészen a világsikerig ível, színes, ám korántsem teljességre törő keresztmetszetét nyújtva az életműnek.
Program:
HERR HEYDEN. 2015.11.14., 19.00, Budapest Music Center
- Műsor:
- fisz-moll trió (Hob.:XV/26)
- 12 Notturni (Hob.:IID5 nos.5-7)
- Notturno (Hob.:II/27)
- L’anima del Filosofo – nyitány (Hob.:Ia/3)
- c-moll szimfónia nr. 52 (Hob,:I/52)
Koncertmester: Bodor János
Közreműködik: Eckhardt Gábor (zongora), Bassi-Nagy Katalin, Mucza Gabriella (fuvola), Tekula Endre, Kovalcsik András (kürt), Misinszki Csilla (oboa), Bodor János, Ott Rita, Coris-Rácz Katalin (hegedű), Madák Katalin, Hargitai Bence (brácsa), Oláh Villő, Vámos Katalin (cselló), Mohácsi Norbert (bőgő)Házigazda: Eckhardt Gábor
-
Joseph Haydn, az Esterházy hercegi család belső tisztviselőjeként majd’ három évtizeden át szolgált afféle zenei mindenesként. Énekeseket korrepetált, ügyelt a kottatárra, hegedült és zongorázott, katonás fegyelemmel irányította a zenekart, a hercegi operaházban korának egyik legigényesebb és legmodernebb repertoárját tanította be és vezényelte. S mindezek mellett még komponálni is maradt ideje. Minden műfajban termékeny volt, vonósnégyeseivel a műfaj standardjait alakította ki, a hercegi zenekar számára írt szimfóniái – hatvannál is több – a zenei invenció és kreativitás legcsodálatosabb példái. A műjegyzék 52. szimfóniája, ez az 1771-72 fordulóján írt c-moll hangnemű darab a neves Haydn-kutató, Robbins Landon szerint Beethoven Sors-szimfóniájának „nagyapja”. Ha a felépítés precíz logikájára, a kifejtés hallatlan tömörségére és a mű felkavaró lendületére gondolunk, a „rokoni kapcsolat” aligha lehet kétséges. Haydn mester – vagy, ahogy 1761-ben szövegezett másodkarmesteri szerződésében olvashatjuk: Herr Heyden – számára az hercegi udvar nem csupán állomáshely volt, az inspiráló szellemi légkör a tehetség kibontakoztatásnak ideális közegévé válhatott.
SIGNORE HAYDN. 2015. 12.19. szombat, Budapest Music Center
Műsor:
- Vada adagio, Signorina – ária (Hob.:XXIVb/12)
- Világi kánonok
- D’una sposa meschinella – ária (Hob.:XXIVb/2)
- Esz-dúr vonósnégyes op.33 nr. 2
- Philemon et Baucis – nyitány
- Ariadne Naxos szigetén – kantáta
Vezényel: Hámori Máté
Koncertmester: Mező Péter
Közreműködik: Wierdl Eszter, Kun Ágnes Anna (ének), Mező Péter, Radics Ádám (hegedű), Dr. Vadinszkyné Varasdy Tünde (brácsa), Horváth Ildikó (cselló)
Házigazda: Eckhardt Gábor
Esterházy Miklós herceg nagyétvágyú kultúrafogyasztó volt, zenei ügyekben pedig rendkívül igényes és választékos ízlés jellemezte. Rajongott az operáért, 1768-ban, Eszterházán egy minden igény kielégítő operaházat emeltetett. A társulatban rendszeresen megfordultak olasz énekesek is. 1779-ben egy olasz hegedűs, Antonio Polzelli és tizenkilenc éves felesége, Luigia csatlakozott az együtteshez. Luigia énekesnő volt és miként Haydn, ő is boldogtalan házasságban élt. A két ember – a tetemes korkülönbség dacára – hamar egymásra talált és kettejük között bő tíz éven át tartó bensőséges szerelmi viszony alakult ki. Haydn az aktuálisan futó operaelőadásokhoz nagy műgonddal és szeretettel, tucatnál is több betétáriát komponált Luigia számára. Az eredeti művekre és szerzőikre, például Pietro Alessandro Guglielmire vagy Giovanni Paisiellóra manapság alig emlékezünk, Haydn áriái viszont rendszeresen felcsendülnek. A sűrű és hektikus operaszezonok közepette néhány műfajt, például a vonósnégyest, Haydn kénytelen hanyagolni. Évtizedes szünet után jelenteti meg a hat vonósnégyesből álló op. 33-as sorozatot. Ebben a felülmúlhatatlan gyűjteménybe Haydn – sok egyéb mellett – a vígoperák tapasztalatát is beépítette
MISTER HAYDN 2016. 01. 23. szombat 19.00, Budapest Music Center
Műsor:
- Esz-dúr trombitaverseny
- Die Sieben letzten Worte – VII. szonáta
- Sinfonia concertante
Koncertmester: Bodor János
Közreműködik: Tarkó Tamás (trombita), Bodor János (hegedű), Kurucz Krisztián (cselló), Belej Márton (oboa), Horváth Vilmos (fagott)
Haydn a hatvanhoz közeledik. Élete idáig egy nagyobbacska megye területére korlátozódott. A hercegi szolgálat alól felszabadulva egy távoli nagyvárosba, Londonba indul. 1791-92-ben másfél évet töltött Angliában, majd 1794-95-ben újabb másfél következett. Úgy fogadják, mint egy kedves régi barátot, illetve mint korának egyik legnagyobb zeneszerzőjét. „Megérkezésem nagy feltűnést keltett városszerte. Három napig tele voltak velem az újságok” – írja egyik levelében. „Mindenki meg akar ismerkedni velem. Már hatszor kellett vendégségbe mennem, s ha akarnám, minden napra akadna meghívásom”. A koncerteket óriási lelkesedés övezte, Haydn új zongoradarabokkal, kamaraművekkel jelentkezett, s mindkét útra írt 6-6 pompás szimfóniát. Az első utazás egyik nagy közönségsikere a négy szólóhangszerre – hegedűre, csellóra, oboára és fagottra –, valamint zenekarra szerzett B-dúr Sinfonia concertante volt. E művet olyannyira megkedvelte az angol publikum, hogy a második utazás alkalmával ismét műsorra kellett tűzni.
A három részből álló Haydn-ciklus bérletára: 5500,- Ft