Eötvös Péter Alapítványa ismét elképesztő produkciók bemutatásában segédkezett.
Eötvös Péter nemzetközi hírű zeneszerző, karmester és professzor. 2004-ben hozta létre az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítványt, amely a fiatal zeneszerzők és karmesterek továbbképzése mellett világszerte elismert zeneszerzők magyarországi bemutatását tűzte ki célul. A vele készült interjúnkat itt olvashatják.
„A magyar zenetörténet azt mutatja, hogy nagy jelentősége volt annak, amikor egy nagy zeneszerző (Debussy, Mahler, Strauss, Stravinsky) meglátogatta Budapestet. (…) Ezért tartom fontosnak, hogy Magyarország a 21. században is belekerüljön a jelentős nemzetközi zeneszerzők mozgáskörébe, hogy a magyar szakma és közönség személyesen találkozzon velük” - Eötvös Péter.
2015-ben három karmestereknek és zeneszerzőknek hirdetett nemzetközi mesterkurzust szervezett az alapítvány a Budapest Music Centerben és Münchenben. A mustMEET Composers sorozat keretében fiatal, pályakezdő, valamint már befutott kortárs zeneszerzőkkel ismerkedhetett meg a közönség.
A „Német és francia kortárs művek – Pierre Boulez 90 éves” mottóval meghirdetett kurzuson 2015. június 10-16 között a karmester és zeneszerző hallgatók neves professzorok vezetésével előadásokon és zenekari próbákon vettek részt. A mesterkurzusra 16 országból összesen 36 jelentkezés érkezett. A kurzus munkáját Eötvös Péter, Jean-Philippe Wurtz (az Ensemble Linea vezetője és a párizsi konzervatórium professzora) és Vajda Gergely (karmester és zeneszerző, a Huntsville Symphony Orchestra vezető karmestere) irányitotta. Kiemelt vendégként érkezett a kurzusra két világhírű zeneszerző, Philippe Manoury (Franciaország) és Matthias Pintscher (Németország), mindkét művész rendszeres vendége a nemzetközi koncertpódiumoknak és fesztiváloknak.
Szeptember 24. – október 2. között a németországi Villa Musica Alapítvánnyal közösen szervezett nemzetközi karmesterkurzuson a világ különböző tájairól érkezett karmester hallgatók kamara-együttesre írt műveket próbáltak és mutattak be a Budapest Music Centerben. A kurzust Eötvös Péter zeneszerző, karmester, Nagy Zsolt karmester és Salome Haller énekes vezették. Nagyszámú jelentkezés érkezett összesen 12 országból, amelyből az előzetes válogatás után 9 aktív résztvevőnek volt lehetősége dolgozni az együttessel és bemutatkozni a magyar közönség előtt. A budapesti koncertet németországi koncertek követték Mainzban és Edenkobenben. A program különlegessége, hogy ezen az estén volt hallható először Tornyai Péter Sprechgesang című műve. A hat hangszeresre és karmesterre komponált darab a német Villa Musica Alapítvány és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány felkérésére készült 2015-ben.
2016 októberében a Musica Viva fesztivállal közös szervezésben Müchenben két hétvégén át vehettek részt fiatal karmesterek egy különleges Stockhausen-kurzuson. Pedro Amaral (Portugália), Wolfgang Lischke (Németország) és Eötvös Péter professzorok elemezték és tanították be Stockhausen HYMNEN című művét.
Folytatódott a 2014-ben indult mustMEET Composers sorozat is, melynek keretében közönségtalálkozókon és koncerteken kortárs alkotókkal ismerkedhetett meg a közönség. A sorozat egyik legsikeresebb eseménye a Japán Alapítvánnyal közösen szervezett teltházas japán est volt, ahol Ryoko Aoki (no müvész, Japán kulturális követe) többek között Eötvös Péter Harakiri című kamaraoperáját mutatta be.
Az alapítvány fontos feladatának tartja a fiatal, tehetséges alkotók, zeneszerzők és karmesterek mentorálását, támogatását. A mesterkurzusokon ösztöndíjakkal támogatja a részvételt, valamint rendszeresen nyújt lehetőséget hosszabb távú együttműködésre. 2015-ben Balogh Máté kapta az UMZF zeneszerzőverseny Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány által felajánlott különdíját, melynek keretében a fiatal alkotó egy évig konzultálhat készülő műveiről Eötvös Péter zeneszerzővel.
A programok a támogatók segítsége nélkül nem valósulhattak volna meg. A legfontosabb szakmai partnerek és támogatók a Budapest Music Center, az Art Mentor Foundation Lucerne és a Nemzeti Kulturális Alap voltak. 2015-ben együttmüködő és támogató partner volt a budapesti Goethe Intézet, a Francia Intézet, a Japán Alapítvány, a Villa Musica Alapítvány és a Bajor Rádió.
A 2015-ös mesterkurzusokról két izgalmas video-összeállítás is készített a Kultúrpart csapata:
További Információkért keresse fel az alapítvány honlapját, vagy Facebook oldalát.