A festmények hamisításához is tehetség kell, de Magyarországon ezzel is inkább az amatőrök próbálkoznak. A nagy trükkökről és a piti átverésekről Virág Judit mesélt.
Utoljára mikor találkozott hamis festménnyel?
Nem kell sokat gondolkodnom rajta, mert sajnos gyakran szembesülök egy-egy hamisítvánnyal. Majdnem minden héten hoznak ilyen képet eladási szándékkal a galériába.
Mi történik, amikor kiderül, hogy hamis a műtárgy?
Felhívjuk az eladó figyelmét arra, hogy a festmény a legjobb tudásunk alapján nem tekinthető eredetinek. Ennél többet nem tehetünk.
A rendőrséget nem tudják értesíteni, a galéria hatásköre csak idáig terjed?
Igen. Illetve még azt tehetjük, hogy dokumentáljuk az esetet.
Hamar kiderül, egy képről, ha hamis?
Nem minden esetben egyértelmű a helyzet. Hamisítvány és hamisítvány között is nagyon nagy különbség van. Ha kétely merül fel, megkérjük a tulajdonost, hogy az alaposabb vizsgálat érdekében a képet hagyja a galériában.
Milyen módszerekkel vizsgálják a gyanúsnak tűnő festményt?
A legalapvetőbb a stíluskritikai vizsgálat. Megnézzük, hogy a vizsgált festmény beleillik-e a festő életművébe. Analizáljuk a szignót, miszerint megfelel-e annak a korszaknak, amikor a festmény készült, emellett azt is megnézzük, hogy milyen a kompozíció. Olajfestmények esetében mindig ultraibolya lámpával világítjuk végig a festményt, illetve ha szükséges, akkor infralámpával, ami a rétegek alá lát, majd különféle nagyítókat, mikroszkópokat igénylő munkákat végzünk el a festményen. Ezek után hozzuk meg a végső döntést a műtárgyról.
A hamisítók követnek valamilyen trendet, divatot?
A pénzszerzésen kívül semmilyen más szempontot nem ismernek a hamisítók. Zömmel olyan festő művét választják, akit meglátásuk szerint könnyen le tudnak másolni. Absztrakt festményt, esetleg egy Vaszary Jánost, Kádár Bélát vagy Egry József Balaton-tájait gyakrabban merik hamisítani, abban a hiszemben, hogy ezeket egyszerűbb. Ez természetesen hatalmas tévedés.
Tehát amatőrökről beszélhetünk, nem képzett festőkről?
Ha teljesen amatőrnek nem is hívhatjuk őket, -- nyilván valamennyire tudnak festeni – az jól látható, hogy az itthoni hamisítókat nem jellemzi a nyugat-európai hamisítóknál megfigyelhető profizmus. Külföldön akár évekig komolyan készülnek, kutatnak, utánanéznek mindennek, mielőtt belevágnának a hamisításba. Ez a „munka” igényel némi felkészültséget, mesterségbeli tudást. Magyarországon – szerencsére, -- nyoma sincs ennek.
Milyen trükkökkel élnek a hamisítók?
A nagy festők mellett általában kisebb festők, avagy tanítványok dolgoznak. Ha egy ilyen festőnek a képét a későbbiekben szignócserével meghamisítják, abban az esetben sokkal nehezebben ismerhető fel. Ezzel gyakorta megpróbálkoznak.
Mondana példát a banális „hibákra”?
Mészöly Gézát a tizenkilencedik század csodálatos és kifinomult tájképfestőjeként tartjuk számon. Általában nemes, igényes fára festett. Manapság a képeit hamisítók beleesnek abba a végzetes hibába, hogy egy egyszerű farostra ráfestik. A példa kirívó, de mondanék egy másikat. Scheiber Hugo az 1910-es években sok olajjal, nagyon expresszíven festett. Az egyik csaló annyira nem figyelt oda, hogy egy harmincas évekbeli képénél járt el hasonlóan.
A magyar, nevezzük nevén, „hamisítószakma”csúcsa a Magyarországról indult, külföldön hírnévre szert tevő Hoffmann Elemér munkássága, akiről maga Picasso is elismerően nyilatkozott. Gondolkodás nélkül kijelenthető, hogy hozzá hasonló kaliberű hamisítók már nincsenek?
Nem tudunk arról, hogy lennének. A dilettánsok korát éljük. Általánosságban azt mondhatom, hogy a mai hamisítványok rendkívül silányak, könnyen leleplezhetőek.
Európai viszonylatban hogy állunk a hamisítás, a képekkel való visszaélések terén?
Nincsenek adataink, de elképzelhetetlennek tartom, hogy Németországban vagy Franciaországban a hamisítás ilyen méreteket öltene. Külföldön a műkereskedelemben nincsenek ennyire következmények nélküli dolgok. Magyarországon szinte lehetetlen megfogni a hamisítót, mert egyedül a tett pillanata számít. Nálunk a megfelelő törvényi háttér még nem jött létre, emiatt pedig a hamisítók sokkal merészebbek.
A kilencvenes évek végén történt nagyobb Rippl-Rónai hamisítás Magyarországon. Mit tudhatunk erről?
A hamisítás magyar történetében különösen érdekes ez az eset. 1998-ban Rippl-Rónai Józsefnek a Magyar Nemzeti Galériában volt életmű kiállítása, és egy kaposvári úr úgy gondolta, itt van a megfelelő alkalom arra, hogy Rippl-Rónai pasztellképekkel szórja tele a piacot. A hamisítványokat egy nagyon jó kezű ismerősével festette meg. A képek készítőjét sikeresen lefülelték, előzetesbe is került, de végül megfelelő bizonyítékok hiányában elengedték.
Itt a már felvetődött probléma…
Igen, de sikerült annyit elérnünk, hogy a hamis képeket lefoglalták, tehát nincsenek már piaci forgalomban.
Valamilyen segítségről, netán komoly eredményről tudhatunk?
Nagy előrelépésről számolhatunk be mostanában. A Műkereskedők Országos Szövetsége létrehozott egy adatbázist, ahová minden galériás feltöltheti a hozzá behozott hamisítványokat. Ez pedig a szakmabelieket segítheti a hamisítványok kiszűrésében.
Másfél éve történt a Polgár Galériának a széles körben nevezetes botránya. Ez az eset visszavetette-e a vevők környezetében a bizalmat a galériák, esetleg az Önök galériája felé?
Tapasztalom szerint a piac mindent kiszűr, eldönt és a helyére tesz. Nem vettük észre, hogy a bizalom irányunkban csökkent volna. Vevőink jól tudják, hogy a legjobb tudásunk szerint járunk el, ismerik a munkánkat és tisztában vannak avval, hogy minden általunk eladott festményt egy eredetiségi bizonyítvány kísér. Ha valamilyen probléma merülne fel a későbbiekben, azzal vissza lehet jönni a galériába.
A pénztártól való távozás után elfogadják a reklamációt.
Igen, abszolút így van! Minden műkincsünkért vállaljuk a felelősséget. De még soha nem fordult elő, hogy mihozzánk bármit panasszal visszahoztak volna.