Minden új megszületése egy álom beteljesülése – vallja Jörg Widmann világhírű német klarinétművész, aki január 24-én zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik a magyar közönségnek a Budapesti Fesztiválzenekar élén.
Mi történik akkor, ha két kultúra képtelen az együttműködésre, ha folyamatosan összeütköznek egymással? Jörg Widmann erre adott ironikus, humoros választ a Dubai mesterségességét és a bajor keringők világát vegyítő Dubajor táncok című darabjában, amelyet a tavalyi Bridging Europe – Európai Hidak fesztiválon hallhatott a magyar közönség a Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusainak előadásában. Ez az újzenei élmény azért is volt különleges, mert a hallgatóság a Müpa nagyszínpadán ülve, a zenészeket körülvéve ismerhette meg a darabot.
Widmann, a világ egyik legfoglalkoztatottabb klarinétművészként folyamatosan úton van, a repertoárján ugyanúgy szerepel Mozart, mint a legmodernebb kortárs darabok. A komponálásra épp ezért csak éjszakánként jut ideje: amíg az esték a színpadon telnek, az éjszakák és az észrevétlenül bekopogó hajnalok a saját művek csiszolgatásáról szólnak. Számtalan klarinétversenyt kifejezetten neki írtak és vele mutattak be először a világon. Pályája során olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Christoph von Dohnányi, Sylvain Cambreling vagy Kent Nagano. Jelenleg a freiburgi zeneakadémia klarinét- és zeneszerzés-professzora.
Emellett is jutott ideje a nem csupán hobbiszintű zeneszerzésre. Többszörösen díjazott és elismert darabjai között sokféle műfajt megtalálunk a szólóhangszerre írt művektől a vonósnégyeseken át az operákig és misékig. 2007-ben nagy sikert aratott Armonica című nagyzenekari műve, amelyet először Pierre Boulez vezényelt a Bécsi Filharmonikusok élén. Érdekli a zenés színház is, Arc a tükörben című darabját a 2003–2004-es évad legfontosabb premierjének választották a kritikusok. Legutóbbi nagyszabású operája a Babylon volt, legfrissebb műve pedig egy brácsaverseny.
Budapestre mindig szívesen jön, ahogy fogalmaz: itt a kultúra és a tradíció szeretetét látja a koncertlátogatók szemében, a magyar muzsikusok nélkül pedig egyenesen szegényebb lenne a világ. A Budapesti Fesztiválzenekarral közös estjén a Budapest Music Centerben saját műveiből válogat.
Január 24-én elhangzik majd a Szerelmes dal nyolc hangszerre, a Fantázia szólóklarinétra, az Ária szólókürtre Szőke Zoltán előadásában, a Szabad darabok című kompozíció, a Kvintett és a Dubajor táncok.
A koncert időpontja: 2016. január 24.
Helyszíne: Budapest Music Center