Külföldi világsztárokra ugyan nem számíthatunk, de a fél napos rendezvény nagyon izgalmas lesz az új zenére fogékonyak számára.
Különleges eseményre kerül sor az ország legrégebbi középfokú zeneoktatási intézményében, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában (népszerű nevén Bartók Konzi) 2016 február 11-én, 15.00 órától.
Az immár 175 éves intézmény több, mint fél éves előkészület után negyedik alkalommal rendezi meg a Bartók Konzi – Új Zene című félnapos rendezvényét, melynek célja az iskola új zenével kapcsolatos pedagógiai törekvéseinek bemutatása. A gondolat viszonylag új keletű: az intézmény 2012-ben kinevezett igazgatója, Benkő Szabolcs pályázatában kiemelt szerepet szánt a XX-XXI. századi zenének, felismerve, hogy az iskola tanári karában több országos, sőt nemzetközi hírű, az új zene iránt elkötelezett muzsikus található.
A projekt egy régi adósságra szeretné felhívni a figyelmet: néhány ritka kezdeményezéstől eltekintve általánosságban elmondható, hogy a magyar zeneoktatásban továbbra is az a viszonylag konzervatív szemlélet az uralkodó, amely idegenkedik az új irányzatoktól, és csupán marginális feladatként tekint a Bartók utáni zenetörténet feltérképezésére és megismertetésére.
A projekt stábjának tagjai – Götz Nándor, Holló Aurél, Horn András, Romos Zsolt, mindannyian az iskola tanárai – azt vallják, hogy az új zene kreativitást fejlesztő, a klasszikus zene olykor nyomasztó szabályrendszerét fellazító, szabadságot, egyéni ötleteket is megengedő lehetőségei kifejezetten pozitívan hatnak a növendékek személyiségének fejlődésére. Ez a szándék messzemenően túlmutat a pusztán szakmai szempontokat előtérbe helyező pedagógiai módszereken. Az eddig megrendezésre került mindhárom Bartók Konzi – Új Zene (2013, 2014, 2015) csattanós választ adott a magyar zeneoktatás másik – sajnos jogosan kritizált - sajátosságára, a szólista-központú képzés káros hatásaira és sikeresen bizonyította, hogy a társas zenélés bármilyen formája nemcsak szakmailag, de a minden oktatási intézmény alapfeladatát jelentő közösségi nevelés területén is látványos eredményeket hoz.
Horn András mesélt a fesztiválról a Trend Fm Kultúrpart adásában Marosi Viktornak. Itt meghallgathatod vagy innen le is töltheted az adás első részét:
Itt találod a másodikat:
Program:
Götz Nándor audiovizuális műhelye – 15.00 Ferencsik terem
Az idei esemény vezérfonalaként zene és látvány kapcsolatát említhetjük, hiszen a vizualitás szerepe az élet minden területén előtérbe került, így törvényszerűen a zenében is egyre erősebb a jelenléte.
Ennek jegyében született meg Götz Nándor fejében az ötlet: Lehetséges-e a régi idők moziját (esetünkben René Clair, illetve Charlie Chaplin némafilmjeinek részleteit) laza szabályrendszerek alapján improvizált zenei anyaggal aláfestve a mai gyerekek számára is élvezhetővé tenni. A „látványkoncert” remek lehetőség a fiatal muzsikuspalánták számára, hogy kép és hang összefüggéseit saját hangszereiken tegyék érthetőbbé. A játék kereteit a szerző által meghatározott akkordsorok adják, de azon belül a játékosok fantáziája szüli meg a képek zenei illusztrációit.
Ugyanennek a projektnek másik eleme egy olyan kísérlet, amelynek egyik főszereplője egy számítógépes program; “közreműködésével” a játékosok zenei improvizációja videó–animációvá alakul át egy nagyméretű vetítővásznon. A kép azonban visszahat a rögtönzött kompozícióra és annak nélkülözhetetlen elemévé válik.
Kurtág György 90 – 16.17 Ferencsik terem
A mai magyar zeneszerzés doyenje és világszerte elismert mestere olyan életművet alkotott, amelyből egy ilyen eseményen szinte kötelezően meg kell szólalnia egyes daraboknak. A szerző a kis formák nagymestere, ezért könnyű dolga volt a stábnak, amikor az igen gazdag hangszeres repertoár néhány perces, a növendékek számára is játszható gyöngyszemeiből válogathatott.
ALL THAT IS THE CASE Project – 17.33 Ferencsik terem
A harmadik koncert alapgondolata is a zene és vizualitás témaköréhez kapcsolódik. A kísérletező kedvű fiatal zenészekből álló (néhányuk jazz–tanszakunk hallgatója) ALL THAT IS THE CASE név alatt működő társulás a grafikus kották realizálásának teljesen új dimenzióit mutatja meg. Előadásuk alatt a kivetített rajzok–kották a közönség füle hallatára alakulnak át hangokká, bizonyítva, hogy bármilyen vonal, vagy jel használható rendszerként tud működni, amennyiben a leolvasás paramétereit meghatározzuk, vagy a lejegyzést inspirációs forrásként használjuk.
Rácz Zoltán és a Bartók Konzi kamaraegyüttesei – 18.49 Ferencsik terem
Az idei Bartók Konzi – Új Zene fő eseménye immár hagyományosan egy „valódi” hangverseny, amely közelmúltunk és jelenünk meghatározó mestereinek életművéből válogat. A Bartók Konzi kamaraegyüttesei kiváló lehetőséget kapnak a kamarazene és a zenekari játék közötti átmenetet jelentő, úgynevezett „ensemble-játék” műfajában való részvételre, miközben a legnagyobb mesterek műveit ismerhetik meg egy intenzív próbafolyamat során. Idei vendégkarmesterünk Rácz Zoltán, az Amadinda együttes vezetője, a Zeneakadémia professzora lesz, aki maga állította össze a Ligeti György, Igor Stravinsky és Louis Andriessen műveiből álló programot.
A rendezvényt a 20.00 órakor kezdődő Jam Session zárja, melyen a Bartók Konzi jazz-, és klasszikus tanszakain tanuló növendékek és tanáraik ad-hoc jellegű muzsikálása tesz pontot az idei új zenei hangfolyam végére.