Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ha bírod a gyűrődést

Ha bírod a gyűrődést

Varga Julis a szerző friss bejegyzései 2016. 01. 29.
Tüzijáték helyett
2022-08-20 13:44:40

Ugyan most elmarad a szokásos nagy augusztus 20-i látványosság, de itt a remek alkalom arra, hogy egy kicsit a

Vedd fel a fonalat!
2021-06-09 13:22:38

Kultúrtörténeti sétánk a kötés és a horgolás művészetét járja körül. Nem túlzás azt állítani

Bálnazsír és nyírfakéreg: a rágógumi kultúrtörténete
2021-05-07 11:50:28

Elképesztő alapanyagokból és különös receptek alapján készítettük a rágót az elmúlt 6000 évben. 

Kis nőnapi virágtörténelem
2021-03-07 17:18:23

Március 8. a nyitott virágüzletek napja lett, mivel a virágárusokat a nőnap miatt csak március 9-től érintik

további bejegyzések a szerzőtől »

A négy táncos apait-anyait belead, hogy a lehető legprecízebben tűnjenek teljesen ziláltnak és kuszának. Ráadásul a színpadon a nők és a férfiak nem egyértelműen nők vagy férfiak.

Marlene Monteiro Freitas a Trafó Koreográfusok új utakon című sorozatának keretében hozta el Budapestre a Síró szobrok – Elefántcsontból, húsból és vérből című darabját, és a néző már az elején biztos lehetett abban, hogy nem egy szokványos előadásra ült be.

Freitas nem csak koreográfusa, hanem táncosa is a Síró szobroknak, és pont ugyanannyi energiát fektet a színpadon abba, hogy valami szokatlant tegyen le az asztalra, mint a színpadon kívül, és ebben megfelelő partnerei  Andreas Merk, Betty Tchomanga és Lander Patrick táncosok, illetve  Cookie, Tomás Moital és Miguel Filipe zenészek.

Freitas zavarba ejtő módon keveri a hang- és fényhatásokat a lehető legpuritánabb színpadon, amin táncosai élő, lélegző és izzadó szobrokként tűnnek fel. Mintha az előadás minden kicsi részlete homlokegyenest ellentmondana a többinek, sőt, megpróbálna titokban leválni róluk, hogy aztán a végül mégis összeálljanak egy kerek egésszé. A Síró szobrok egy olyan történetet mesél el, ami ezer szálon indul, és mozdulatonként, pillanatonként indul el egy új narratíva felé, ami ismét ezer új értelmezést szül – de a lényeg valahol nagyon mélyen megmarad. Nézőként pedig semmi egyéb dolgunk sincs, mint a székre szegezve lesni, hogy vajon hol bukkan fel ismét egy ismerősnek ható motívum vagy mozdulatsor.

Freitas darabja annyira tömény és mozgalmas, hogy nem sok időt hagy az unalomra, és minden percében hozzánk vág valami közhelyesnek tűnő részletet, de annyira kiforgatja, elidegeníti és stilizálttá teszi, hogy felesleges az értelmezésén rágódnunk – hiszen így egész egyszerűen le tudunk maradni mindenről, ami a színpadon történik. A Síró szobrok ugyanis nem kínál felüdülést, nem érkezik meg egyszer sem egy olyan pontra, ahol legyinthetnénk egy kicsit, hogy oké, oké, tudom, mi fog történni. Látszólag nem adja meg a harmónia illúzióját, ám ha nem csak egy-egy táncosra koncentrálunk, és képesek vagyunk hátrébb lépni, akkor az egész képet szemlélve már látjuk a kapcsolódási pontokat, az összhangot és Freitas összetett, mégis letisztult világának esztétikáját.

A négy táncos pedig apait-anyait belead, hogy a lehető legprecízebben tűnjenek teljesen ziláltnak és kuszának. A színpadon a nők és a férfiak nem egyértelműen nők vagy férfiak, inkább tűnnek egy nemi jellegüktől némileg megfosztott, idézőjelbe tett báboknak, akik örömmel és készséggel parodizálják önmagukat. Bátran és nyersen használják a testüket, az arcukat és a hangjukat, hogy reakciót váltsanak ki a közönségből – bár abban biztos vagyok, hogy volt már olyan közönségük, ami kicsit nyitottabban ment bele a játékba, amit kínáltak neki.

A Síró szobrok mindenféle manír vagy erőlködés nélkül lép le a színpadról, mászik bele a nézők arcába, és veszi rá őket, hogy kicsit tágabban gondolkodjanak a kortárs táncról, amiért egyébként nagyon hálás vagyok. Amellett, hogy a ritmika és a precizitás hatja át végig az előadást, olyan könnyed összhangot produkál benne minden szereplő, amit kifejezetten kellemes megtapasztalni. Freitas és szereplői ugyanis úgy veszik véresen komolyan magukat, hogy pontosan tudatják velünk, hogy bármikor képesek lennének kinevetni vagy kinevettetni magukat. Az önreflexió pedig csodálatos és elég gyorsan működő katalizátor, mert közelebb hozza az alkotót és a nézőt – mintha a művész időnként kikacsintana a magasművészet sznobériája mögül, és egy pillanatra fellebbentené: tessék, nézd meg, én is csak ember vagyok.

Freitas nyersessége és határozott stílusa nem feltétlenül való mindenkinek, de aki bírja a gyűrődést és a meghökkentő vagy meglepő táncelőadásokat, az biztos szeretni fogja.
 

SÍRÓ SZOBROK – ELEFÁNTCSONTBÓL, HÚSBÓL ÉS VÉRBŐL

Koreográfia:  Marlene Monteiro Freitas

Előadók:  Marlene Monteiro Freitas, Andreas Merk, Betty Tchomanga, Lander Patrick, Cookie (percussion), Tomás Moital (percussion), Miguel Filipe (percussion).

Fény és tér: Yannick Fouassier

Élő zene: Cookie (percussion)

Kiadás és hang: Tiago Cerqueira

Kutatás:   João Francisco Figueira, Marlene Monteiro Freitas

Produkció : P.OR.K (Lisbon, PT)

Terjesztés: Key Performance (Stockholm, SE)

Koprodukciós partnerek:  O Espaço do Tempo, Montemor-o-Novo (PT), Alkantara Festival, Lisbon (PT), Maria Matos Teatro Municipal, Lisbon (PT), Bomba Suicida, Lisbon (with the support of DGArtes, PT), CCN Rillieux-la-pape, direction Yuval Pick, Rilleux-la-pape (FR), Musée de la danse, Rennes (FR), Centre Pompidou, Paris (FR), Festival Montpellier Danse 2014, Montpellier (FR), ARCADI, Paris (FR), le CDC - centre de développement chorégraphique de Toulouse/Midi-Pyrénées, Toulouse (FR), Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Bordeaux (FR), Kunstenfestivaldesarts, Bruxelas (BE), WP Zimmer, Antwerp (NL), NXTSTP (with the support of the EU Culture Programme).  

Támogató: ACCCA - Companhia Clara Andermatt, DNA

Köszönet: Staresgrime (PT), Dr. Ephraim Nold

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kritika Tánc Trafó Kortárs Zöld-foki szigetek

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak
  • Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye! Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr938328252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard