James Bond vagy a Vanília égbolt, Hitchcock vagy Kubrick – a filmekben felbukkanó műtárgyaknak különös jelentősége van. Összegyűjtöttük a leghíresebb jeleneteket.
Az elmúlt évek egyik művészettörténeti szenzációja a Stuart Little, kisegér című gyerekfilm díszletében felfedezett festmény volt. Berény Róbertnek, a magyar avantgárd egyik meghatározó alkotójának műve, az Alvó nő fekete vázával rejtélyes módon került a filmbe. A kép felfedezésének szövevényes története is sokáig izgalomban tartotta a sajtót, hiszen Barki Gergely művészettörténész a tévé előtt ülve ismerte fel a képet, amit aztán kitartó kutatómunkával szerzett meg.
Jelentős képzőművészeti alkotásokat számtalan filmben láthattunk már, arról nem is beszélve, hogy a múzeumok és képgalériák is a forgatások kedvelt helyszínei közé tartoznak, sőt, sokszor a képeknek legalább akkora szerepük van, mint a filmben megjelenő karaktereknek. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhányat a leghíresebb filmjelenetekben látható műalkotásokról.
1. Manhattan, Woody Allen 1979-es filmje:
A film egyik ikonikus jelenete, amiben Woody Allen és Diane Keaton sétálnak a new yorki Whitney Múzeumban, a mögöttük látható festmény pedig Franz Kline 1956-os, Mahoning című alkotása.
2. A Thomas Crown ügy, 1999.
Az ismert hollywoodi film remake-jében már eleve egy festmény, Monet San Giorgio Maggiore alkonyatkor című képe kapott főszerepet, ráadásul a film egyik központi helyszíne a New York-i Metropolitan Museum of Art.
3. Mechanikus narancs, Kubrick legendás, 1971-es filmje.
Kevesen tudják, hogy a 60-as évek Londonjában Kubrick maga kereste meg azokat a műalkotásokat, amik végül megalapozták a film díszletét és sajátos hangulatát is. Többek között a holland szobrász Herman Makkink Rocking Machine című szobrát is kikölcsönözte a forgatáshoz, amely látható is az egyik jelenetben.
4. Szédülés, Alfred Hitchcock, 1958.
Hitchcock filmjének egyik emblematikus jelenete, amiben Jimmy Stewart megpillantja a múzeumban ücsörgő Kim Novak által megformált rejtélyes főhősnőt Carlota Valdez portréja előtt, a San Francisco-i Palais de la Legion d’Honneur képtárában. A portré festője az amerikai expresszionista John Ferren, a képet pedig maga Hitchcock igényelte a forgatáshoz, aminek fontos szerepe volt a főhősnő karakterének megformálásában. Külön érdekesség, hogy a forgatás után a képnek nyoma veszett.
5. Synecdoche, New York 2008.
A Philip Seymour Hoffman által megformált főhős felesége felfedez egy trendi berlini művészt, a film egyik kulcsjelenetében pedig összegyűlnek egy galériában, ahol Alex Kanevsky miniatűrizált olajfestményeit nézik meg furcsa nagyítós szemüvegekben.
Alex Kanevsky: Konferencia
6. Vanília égbolt, 2001.
A filmben központi szerepet kap Claude Monet A Szajna Argenteuil-nél című 1872-es festménye, ami a filmben a vanília égbolt elnevezést kapta sajátos színei miatt. Ez azért is érdekes, mert a filmben látható színek is Monet alkotására emlékeztetnek. A film egyik kulcsjelenete, amelyben a Tom Cruise és Penelopé Cruz a festmény előtt találkozik.
7. Tőzsdecápák 2: A pénz nem alszik. Oliver Stone, 2010.
Az ikonikus 1987-es film folytatásában Gordon Gekko felnőtt gyerekeivel ismerkedhetünk meg, azonban a nagyvállalati kannibalizmus és a Wall Street-i szabályok változatlanok. Gekko a film egyik jelenetében megjegyzi, hogy a „szülők azok a csontok, amiken a gyerekeik élesítik a fogaikat.” Emiatt is van szimbolikus jelentősége a Gekko riválisának irodájában lógó képnek, Francisco Goya Szaturnusz felfalja gyermekeit című 1823-as festményének.
8. Skyfall, 2012.
James Bond a londoni Nemzeti Galériában találkozik Q-val egy 1768-as Joseph Wright of Derby festmény előtt, ami egy korabeli innovatív és korszakalkotó, ugyanakkor borzalmas természettudományos kísérletet örökít meg: a képen azt látjuk, ahogy egy üveggömbből kiszívják a levegőt, és azt figyelik (a gyerekek elborzadva) hogy hogyan fuldoklik a benne elhelyezett szerencsétlen madár. Bond mögött Thomas Gainsborough Mr and Mrs William Hallett (A reggeli séta) című 1785-ös festménye függ.
9. Amerikai Psycho, 2000.
Patrick Bateman kimért és letisztult lakásában mindennek jelentősége van, így a falakon látható képek sem pusztán dekorációként szolgálnak, hanem Bateman komplex személyiségének lenyomatai is. A falon látható képek Robert Longo híres, 1979-es Men in cities sorozatának kulcsdarabjai, amelyek fotónak látszanak, de valójában szénrajzok.
10. Tökéletes gyilkosság, 1998
A nagyhatalmú New York-i milliomos Steven Taylor (Michael Douglas) gyűjteményének egyik darabja Botero Ló és férfi című festménye is. Fernando Botero napjaink egyik legsikeresebb dél-amerikai festője, aki sajátos stílusával új irányzatot teremtett, eltúlzott arányú figurái pedig általában egyfajta politikai és társadalmi kritikaként is értelmezhetőek, ezért sem véletlenül kapott a kép helyet Taylor lakásában.
A lista persze tetszés szerint bővíthető, sőt külön cikket érdemelnének a magyar filmekben felbukkanó műalkotások. Akinek van kedve, írjon nekünk a témában, hogy bővíthessük a gyűjteményt!