A teremtés után Éva paradicsomi állapotokat teremt, Ádámnak pedig minden pillanat gyönyör.
„Itt a könyv, kezdje az elején!” Állítólag ezekkel a szavakkal adta Haydn kezébe a Bibliát egy londoni ismerős, amikor megtudta, a komponista oratóriumot szeretne alkotni s ehhez megfelelő librettót keres. Haydn pedig valóban az elején kezdte. A zenekari bevezető, az ős-káosz zenei képe egy muzsikus számára alighanem a legnagyobb kihívás, hisz a zene lényege a rend. A második napot aránylag röviden intézi el a Mester, a harmadik nap történései részletesebbek, a negyedik nap fő eseménye az égitestek teremtése, ez zárja egyben az oratórium első részét. A második rész az ötödik és hatodik nap eseményeit mondja el. Az első ember megjelenését egy C-dúr ária adja tudtunkra, majd minden korábbinál nagyobb szabású hálaadásra egyesülnek kórustagok és szólisták. Haydn Teremtése nem ér véget a hetedik nappal, zárásul még megmutatja nekünk az első emberpár paradicsomi boldogságát. A mű a zenetörténet és az oratórium-irodalom kihagyhatatlan klasszikusa, monumentális és felejthetetlen élményt ígér a koncertre látogatóknak.
A mű magyar premierjére egyébként 1800. március 8-án, Budán került sor Haydn vezényletével, József nádor és Alekszandra Pavlovna Romanova esküvői–születésnapi ünnepségei keretében.
A TEREMTÉS
2016. április 30., szombat 19:30
2016. május 1., vasárnap 19:30
ZENEAKADÉMIA
HAYDN: A Teremtés Hob. XXI:2
Közreműködik: Baráth Emőke, Sebestyén Miklós, Megyesi Zoltán, Új Liszt Ferenc Kamarakórus (karnagy: Nemes László Norbert)
Vezényel: Keller András