A popkritikusok megőrülnek a nemrég berobbant Mitskiért, de vajon tényleg érdekes egy 25 éves multikulti énekes-dalszerző csaj világfájdalma? Abszolút.
Mielőtt 15 évesen családjával New Yorkban vetette volna meg a lábát, Mitski Miyawaki legalább 13 országban élt, köztük Kongóban és Malajziában is, ami tovább csinosítja részben japán pedigréjét. Az évtizedes vándorlásnak köszönhetően nem csak világlátása, hanem társadalmi kirekesztettsége is egyre szélesebb lett, elmondása szerint akkor érezné magát a legkellemetlenebbül, ha valahol végre megtalálná önmagát. Ehhez illően a 2014-es részleges befutást meghozó Bury Me At Makeout Creek korong után kiadott Puberty 2 nagyjából pont azt dolgozza fel, milyen lehet abban az Amerikában tininek lenni, ami valójában nagyon messze van a TV filmek világától. Ez azonban nem pozícionálja nagyon távol az anyagok a magyar késő tizen-/kora-közép huszonéves zeitgeisttől (a „látni akarom az egész világot/nem tudom, hogyan fogom fizetni az albérletem” sorok valószínűleg sokak fejében megfordultak már a Vittula előtt), az anyag így abszolút átélhető az Atlanti-óceán másik oldalán is. De ha nem feltétlen ragaszkodunk a szövegek tanulmányázásához, akkor is egy karakán, markáns hanggal bíró reménységet láthatunk Miyawakiban: a PJ Harvey öntörvényűségét és zajongását, St. Vincent mindent magába olvasztó art-rockját, valamint Courtney Barnett hétköznapi szeretetőségét egyaránt szintetizáló művész sem az elektronikától, sem pedig a csörömpölős gitárhangzástól nem ijed meg, sőt, még a balladákkal is biztos kézzel bánik. Rég hallhattunk ilyen átütő lemezt egy fiatal előadótól, és reméljük, nem ő lesz az egyetlen idén.
85%