Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A múlt kezében töltött fegyver

A múlt kezében töltött fegyver

Kovács Gellért a szerző friss bejegyzései 2016. 07. 21.
„A kispanda szinte beleszuszogott az arcomba!”
2018-04-20 14:24:25

A Pandák című IMAX-film nem sokkal, de valamivel mindenképpen többet tud annál, hogy szimplán csak vonzóvá

Clint Eastwood ajándéka
2018-03-16 12:40:11

Egy 87 éves hollywoodi legenda azt csinál, amit akar. Most éppen 30 millió dollárt költött arra, hogy három

A lány, aki hiába ugrotta meg a tripla axelt
2018-01-31 13:56:50

A 3 Oscarra jelölt Én, Tonya annyira szórakoztató film, hogy közben szinte észre sem venni, mennyire zavarba

A kicsi mindenhonnan nézve nagy lehet
2018-01-11 11:07:03

Alexander Payne magához képest igencsak sokat markolt a Kicsinyítés sel, s az összetörpített kisember

további bejegyzések a szerzőtől »

Emlékezz! Atom Egoyan váratlanul döbbenetes bosszúfilmje eltemeti a holokauszt utolsó túlélőit. De abba a sírba belefekszünk mi is.

Van abban valami megrendítő, hogy a film, melyben egy magát ellátni szinte képtelen öregember pisztollyal a kistáskájában utazik sok száz kilométert, hogy megtaláljon, majd megbüntessen egy öregemberré változott náci főbűnöst, szinte titokban került a magyar mozikba. Elkeserítő, de tulajdonképpen illik a filmhez. Egoyantól (Eljövendő szép napok, Az igazság fogságában) aligha várta már bárki, hogy előáll egy ilyen alkotással. Igaz, tulajdonképpen ezt a filmet aligha vártuk bárkitől.

Rémisztő, ahogy a bőr alá kúszik. Zseniális, hogy Christopher Plummer játssza a főszerepet. Zseniális, ahogy játssza. Nem lehet nem arra gondolni közben, hisz fiatalkori fényképet is mutatnak róla, hogy ő volt ugye Von Trapp kapitány A muzsika hangjában: az osztrák hazafi, a családapa, aki nem hajolt meg a nácik előtt. Most meg ott áll a remegő kezű Plummer a fegyverboltban, s megkérdezi, hol rakták össze a Glockot, amit épp megvenni készül? Németországban? Közel jár, mondja az eladó. Ausztriában.

Fess fiatalember volt Plummer. Színészként most lett igazán nagy. 86 évesen. Oscart is kapott pár éve, de igazából ezért a filmért kellene. Élete nagy alakítása. Egoyan megbízik benne, tudja, őt nagyon szeretni fogjuk. Ahogy demenciától szenvedve elindul bosszút állni, ahogy bizonyos időközönként el kell olvasnia barátjától (Martin Landau) kapott levelet, melyben leírta neki, hogy ki ő, s mire is vállalkozott. Ahogy útja során többször elveszíti a fonalat, ahogy ezekben a pillanatokban kétszer is egy idegen kisgyerek van vele, aki segít neki összeszedni magát. Már ezek a pillanatok is elindítanak valamit az emberben. Valamit, amitől, ahogy halad a road movie, egyre szomorúbbak leszünk.

Az öregemberrel mindenki kedves, az öregember mindenkivel kedves. Az öregember nem tudja, mire vállalkozott. Nem tudja, mi vár rá. Nem tudja, hogy a gyilkosság valami mást is megölhet. Az a méltóság, ahogy Plummer játszik, az a szeretetreméltóság belevezet minket a végkifejletbe. Abba, amit akkor se lehet ott nyomban feldolgozni, ha készültünk rá. Mert arra nem lehet felkészülni. Utána csak a sokk marad. Ami szinte hányingerig rázza az ember lelkét. Pedig Egoyan, azt a néhány erőszakos pillanatot leszámítva, lemondó nyugalommal utaztatja a nézőt. Előre, de igazából hátra. Jól tudja, elég lesz megérkezni.

Röhrig Gézáék nyilatkozták a Saul fiával kapcsolatban, hogy most kell még a holokausztról filmet csinálni, mert nemsokára az utolsó ember is meghal, aki részese volt – vagy aki egyáltalán kortársa volt a pokolnak. Egoyannak, s a forgatókönyvet író Benjamin Augustnak is valami hasonló járhatott a fejében. Ha ők elmennek, mi marad itt? Ki marad itt? Mit fogunk majd hazudni magunknak? Hogy velük együtt az emlék is eltűnt?

E film szerint, ha nincs szembenézés, akkor semmi nincs: az emlékek elpusztítják megtagadóikat. S velük együtt azokat is, akik utánuk születtek tán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
kritika Film Kanada Premier Holokauszt

Ajánlott bejegyzések:

  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege
  • Mától két Cannes-i díjas film a mozikban Mától két Cannes-i díjas film a mozikban
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr198900262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard