A nézők egy börtöncellában vannak, ahol egy kisfiút találnak megkötözve, aki nagyon fél. A bűne nem más, mint, hogy magára öltötte a Császár új ruháját.
A társadalom perifériáján élő férfi testvére gyermekét tologatja babakocsiban, majd leül egy padra és elgondolkodik, vajon hol rontotta el az életét, hol siklott az félre, és vajon milyen jövő várhat erre az ártatlan csecsemőre? A gondolatai hétköznapiak, számunkra is ismerősek: alkoholizmus, munkanélküliség, családon és társadalmon belüli konfliktusok, agresszió... Maga az élet, amiről a Kispad című színdarab szól, és amiben a főszereplő férfin kívül a többi szereplő csak szóban jelenik meg: zsidók, cigányok, bevándorlók vagy éppen politikusok. A nézői többségében kamaszok, mert a szakemberek nekik ajánlják az előadást. Aztán egy másik darab, a Fogság. Ez a kisebbeket veszi célba. A nézők egy börtöncellában vannak, ahol egy kisfiút találnak megkötözve, aki nagyon fél. A bűne nem más, mint, hogy magára öltötte a Császár új ruháját. A színházi előadás különlegessége, hogy a nézők, hét-nyolc éves gyerekek a főszereplő kisfiúval végig járják a helyszíneket és megismerkednek a hatalom más-más szereplőivel, legvégül a Császárral. Ez a darab is olyan társadalmi témákkal foglalkozik, amelyek a mindennapjainkban vannak jelen. Családi problémák, tolerancia vagy akár szerelmi gondok.
Mind a két színdarab jó példa a színházi nevelésre. De mit is jelent a színházi nevelés? A drámapedagógia egyik ágának tekintik, amiben a színházi előadás nagy hangsúlyt kap, de az interaktivitás épp olyan fontos elem. A néző résztvevőként van jelen, szerepekbe bújva befolyásolhatja a történetet, vagy más dramaturgiai eszközökkel válik a darab részévé. Az előadásokat képzett színészek és drámapedagógusok tartják, elsősorban az úgynevezett Y és Z generáció számára, vagyis az óvodásoktól a fiatal felnőttekig. Ők azok, akiknek az életében az internet, az okostelefon aktívan van jelen, számukra az információk megsokszorozódtak és ennek leginkább ezek a generációk élvezik a hatását és látják a kárát. Ez sokszor felületes feldolgozást és véleményalakítást von magával, a színházi nevelés viszont segítheti őket abban, hogy a mindennapi problémáikat mélyebben átélhessék és talán jobban meg is értsék. Erről rendeznek nemzetközi konferenciát július 29-31-e között az Örkény színházban. A konferencián egyébként a Kispad írója, Chris Cooper is jelen lesz, számos külföldi és hazai szakemberrel együtt, emellett olyan szociológusok és filozófusok, akik igyekeznek körbejárni a kapcsolódó témákat. A programokon elsősorban a világhírű kortárs drámaíró, Edward Bond módszertanát szeretnék megismertetni az érdeklődőkkel, az előadások mellett műhelymunkákon és interaktív beszélgetéseken keresztül.